Tag a jeho využití v rámci SEO

Tagy, česky štítky, jsou hojně využívanými prvky v rámci navigace a budování SEO na webových stránkách, v e-shopech a především v rámci blogů. Snadno pomocí nich propojíte texty či produkty se stejnými kritérii. Jedná se o podrobnější a většinou také rozsáhlejší strukturu, než jsou například běžné kategorie. Štítky umožňují rozdělit produkty či texty podle více kritérií najednou a věnovat členění prakticky neomezený prostor. I zde by však měl být odborný přístup v rámci SEO.

Štítky jako navigace

Štítky umožňují mnohem přesnější a členitější navigaci, než je klasická stromová, též hierachická navigace, využívající principu větvení webu od nadřazených kategorií po ty méně důležité. Navíc není nutné mít jejich celkovou strukturu předem kompletně promyšlenou a lze je mnohem snadněji upravovat v průběhu tvorby/plnění webu, jak je třeba. S efektivitou a rozsahem štítků lze srovnat už jen fulltextové vyhledávání, jehož použití však není tolik navádějící. Tagy má uživatel na očích, aniž by vyvinul aktivitu a na webové stránce ho udrží mnohem déle.

Na systému štítků jsou postaveny například fotobanky, kde jsou k jednotlivým fotografiím přiřazena hesla, jako například „tygr“, „tulipán“ a další. Ve chvíli, kdy uživatel klikne na tag „tulipán“, uvidí všechny fotografie, na nichž je květina vyobrazena.

Vedle pomoci při vyhledávání pro uživatele jsou významnou podporou také při optimalizaci pro vyhledávače. Obsahy k danému štítku často výborně fungují jako vstupní stránky na dané téma. Tagy však nesmí být příliš obecné a měly by přímo souviset s obsahem, ne se ho pouze okrajově dotýkat, aby byly výsledky skutečně relevantní. Možnost přiřazení více tagů nabízí možnost zaměřit se na méně vyhledávané výrazy vedle těch frekventovaných.

Někdy méně je více

Štítky by měly být výstižné a jasné. Ve většině případů je zbytečné používat slova ve více tvarech (skloňování, různý slovosled) nebo sahat po zbytečně velkém množství synonym. Obsah je pak spíše zbytečně roztříštěn a může fungovat jako duplicitní. To znamená, že pro tentýž obsah existuje více URL adres. Vyhledávače pak mohou některé adresy z nabídky pro uživatele vyřadit.

Zásady pro práci se štítky

Teď se ještě podívejme na několik zásad pro tvorbu tagů.

  • Klíčová slova – v začátku je vhodné odrazit se od klíčových slov. Teprve v dalším kroku přidávat méně hledané výrazy.
  • Výběr štítků – za štítky by měl odpovídat jeden člověk nebo úzký okruh lidí, který tomu rozumí, ideálně specialista v oblasti SEO. Ve chvíli, kdy bude mít možnost tvořit štítky široká paleta lidí nebo dokonce uživatelů, nikdy jejich strukturu neuhlídáte.
  • Kategorie vs. štítky – ve většině případů je zbytečné přidávat štítky, které se přímo překrývají s kategoriemi. Obsah je lepší zařadit k jednomu nebo druhému.
  • Popis – stejně jako kategorie, i štítky mohou mít svůj nadpis a popis. Při rozkliknutí štítku je někdy vhodné sdělit uživateli pár slov o tématu, ke kterému se tag pojí.
  • Odkazy – ne vždy je vhodné použít pouze štítky. Z textu nebo jiného obsahu můžete přímo odkazovat na obsah další a web tak propojit více způsoby, které budou dohromady tvořit smysluplnou strukturu.
  • Smysluplné štítky – štítky sami o sobě by měly mít vypovídající hodnotu. Například obecný štítek „web“ toho uživateli příliš neřekne a ani vyhledávacímu robotovi. Vhodnější je použít tag v podobě, která bude více popisná. Například „webový prohlížeč“ k článku věnovanému webovým prohlížečům a podobně.
  • Použití – když už štítek vytvoříte, formulujte ho tak, aby mohl být přiřazen k většímu množství obsahu, ať už při jeho vzniku nebo v dlouhodobějším plánu. Štítek, který přiřadíte k jednomu jedinému článku, příliš smysl nemá. Podstatou tagů je provázání většího množství obsahu.

Potřebujete pomoci s výběrem vhodných štítků nebo celkovým zaštítěním vašeho webu v rámci SEO? Neváhejte se na nás obrátit. Rádi s vámi probereme vaše představy a navrhneme optimální řešení.

Neváhejte nás kontaktovat


Publikováno: 16. 4. 2021
Blanka Kochová