Budování databáze kontaktů

Pro úspěšný e-mail marketing je potřeba mít dostatečnou databázi kontaktů. K vybudování kvalitní databáze je potřeba trpělivost, čas a především odborné znalosti a kvalitní strategie.

Právní stránka e-mail marketingu

Aby bylo možné zaslat obchodní sdělení, je potřeba mít souhlas jednotlivých uživatelů, proto se vyplatí mít databázi vlastní. Zákon neumožňuje zasílat nevyžádaná obchodní sdělení. Proto se nevyplatí kupovat databáze kontaktů. Vedle porušení zákona získáte v lepším případě databázi nerelevantních e-mailových adres, na které nebude pošta naštěstí vůbec doručena. V tom horším případě bude pošta doručena uživateli, který k tomu nedal svolení, čímž porušíte dvě právní normy, které tuhle problematiku ošetřují.

Zákon č. 480/2004 Sb. – zákon určuje komu a za jakých podmínek může být obchodní sdělení zasláno.

Zákon č. 101/2000 Sb. – GDPR - jedná se o zákon zabývající se ochranou osobních údajů. Vaší povinností je udržet kontakty v bezpečí a používat je výhradně k rozesílání obchodních sdělení. Uživatelé by zároveň měli mít možnost kdykoli se ze seznamu odhlásit.

Budování databáze

Legální databázi kontaktů lze vybudovat hned několika způsoby.

Magnet pro uživatele
Efektivním a většinou ne příliš pracným způsobem, jak získat nové kontakty, je tzv. „magnet“, kdy vám klienti zanechají své údaje výměnou za službu či produkt. Tím může být například e-book zdarma, vzorek vašeho produktu, slevový kód, zaslání katalogu, webinář zdarma a podobně.

Podpoření článku
Jednou z možností je zakomponovat získání e-mailové adresy do textu článku nebo na jeho konec. Může se jednat například o zaslání dalších informací k aktuálnímu tématu, stažení nepřístupného obsahu nebo opět zajímavý e-book, spojený s tématem článku.

Vyskakovací okna
Další variantou jsou vyskakovací okna. Objevit se může bezprostředně po otevření stránky a zabránit v dalším postupu, než ho klient „odklikne“ nebo na boční straně během prohlížení obsahu. Může to být opět již zmíněný e-book nebo třeba členství v klubu, zasílání newsletteru a podobně.

Sdílení
V dnešní internetové době jsou lidé zvyklí sdílet vše, co jen sdílet lze. Pokud vytvoříte dostatečně zajímavý obsah e-mailu s hodnotnými informacemi a ideálně připojíte tlačítko umožňující sdílení na sociálních sítích, máte velkou šanci, že bude obsah putovat k dalším lidem. Stejně to funguje u přeposílání e-mailu k dalším uživatelům.

Soutěž
Další ideální možností je soutěž. Většina uživatelů slyší na větu, že mohou něco vyhrát (dostat zdarma) a jediné, co pro to musí udělat, je zadat e-mail.

On-line akce
Vytváříte pravidelně podcasty nebo pořádáte webináře v přímém přenosu? Uspořádejte prestižní on-line projekci jen pro ty, kteří se přihlásí.

Dotazník
Především na sociálních sítích budete mít úspěch s nejrůznějšími dotazníky. Vyberte zajímavé aktuální téma a na konci připojte kolonku pro zadání e-mailu, kam doputují výsledky.

Způsobů je celá řada. Vždy je však vhodné vycházet z obsahu dané značky a jednotlivé metody přizpůsobit jejím uživatelům na míru. Kvalitní copywriting ve spojení s pečlivě budovanou databází kontaktů se může proměnit v úspěšné navýšení konverzí.

Pravidelný newsletter

Obchodní sdělení by měla být rozesílána v rozumném množství, aby uživatele nezahltila. Ne vždy je dobré přehltit příjemce informacemi o nových produktech či službách. Důležité je budovat samotný vztah a zaměřit se na rozesílání pravidelného newsletteru, který uživateli přinese nějakou hodnotu. Může jím být například nový článek na blogu, informace o nové aktivitě, přání k narozeninám a podobně.

Text newsletteru by měl mít vysokou stylistickou úroveň a dostatečnou originalitu, aby se na něj uživatelé těšili a četli ho s chutí.

Pro část komunikace lze využít i tzv. autoresponder, který ušetří spoustu času a uživatelé nebudou muset čekat. Lze ho využít například při přihlášení k odběru newsletteru pro zaslání předem připraveného uvítacího e-mailu a v dalších podobných situacích. Zkvalitníte tak zákaznický servis a vyhnete se v části procesu lidské chybovosti.

Péče o databázi

Vybudováním databáze relevantních odkazů to nekončí. Své uživatele byste měli znát a rozumět jim, abyste byli schopni připravit co možná nejefektivnější reklamní sdělení a oslovit je tím správným způsobem.

K tomu vám mohou pomoci nejen informace získané během sbírání kontaktů, ale také statistiky odeslání, které vám sdělí, jakým způsobem který uživatel na zaslaný e-mail reagoval. Podrobné informace vám pomohou s budováním dalších kampaní. Pomocí pro vás budou také údaje o tom, kdy uživatel web navštívil, jak dlouho na něm pobyl, na co klikl a co si přečetl.

S tím souvisí také tzv. segmentace kontaktů, která pomůže rozdělit kontakty například podle zájmů nebo produktů, o které uživatelé projevili zájem.

Díky statistikám rozeznáte aktivní kontakty od těch tzv. „mrtvých“, tedy od uživatelů, kteří nevykazují žádnou nebo téměř žádnou aktivitu. I tyto uživatele však lze stále úspěšně oslovit a proměnit je v aktivní klienty.

Komunikace by měla probíhat formou vhodného jazyka. Obchodní sdělení by mělo být jasné, stručné a sdělovat to nejpodstatnější. S přípravou vhodné komunikační strategie vám mohou pomoci naši copywriteři a specialisté na on-line marketing.

Rádi vám nabídneme naše dlouholeté zkušenosti z oblasti on-line marketingu. Seznámíme se s vaším projektem, probereme vaše představy a společně vytyčíme reálné cíle. Navrhneme optimální řešení, které společně odsouhlasíme a uvedeme ve skutečnost

Neváhejte nás kontaktovat