Banner

Co je banner?

Slovo banner jako takové pochází z anglického slova „prapor“ nebo také „plakát“. Původně bannery byly statické obrázky nebo animace, dnes známé jako GIFY. Nyní se toto označení nejčastěji používá pro specifický formát grafické internetové reklamy. Je to v podstatě takový reklamní proužek ve tvaru obdélníku nebo čtverce. Ten je vyplněný povětšinou grafikou, reklamním textem či různými interaktivními prvky. Bannerem může být statický obrázek, ale i animace (pohyblivý obrázek), která snadněji upoutá pozornost.

Označuje se také za nejčastější reklamu používanou na Internetu, kterou najdeme dnes skoro na každé internetové stránce. Kvůli přehlcenosti Internetu bannery bývá často tento výraz spojován s pojmem bannerová slepota.

K čemu banner slouží?

Tyto reklamní proužky se zobrazují uživateli na internetu, když si prohlíží různé webové stránky. Jejich úkolem je přivézt návštěvníky nebo zákazníky na jinou cílovou stránku, než na které se zobrazil. Pokud uživatel na banner klikne, je přesměrovaný na konkrétní web nebo internetový on-line obchod. Jde tedy o prezentaci služby nebo zboží či jiného obsahu v rámci internetu stejně tak, jako to vidíme v tištěných médiích. Je to reklama, kterou můžeme používat bezplatně v rámci svých webových stránek anebo jako odkaz či upoutávku ve formě placené reklamy na webech externích.

Největší význam tyto reklamní proužky mají především pro budování značky. Ale využít je můžete také, pokud chcete zasáhnout velké množství uživatelů internetu a nemáte na to mnoho času. To se stává, potřebujete-li například informovat o prodeji nového výrobku nebo třeba sezónních nabídkách či slevách. Bannery ale mohou být užitečné i v klasické PPC reklamě. 

Jaké formáty bannerů se běžně používají?

Webové bannery mají dané standardizované rozměry, které se odvíjí od toho, kde mají být zveřejněné. Původní bannery měly rozměr 468x60 pixelů. V současné době se používají ale i následující formáty banneru: 250×250, 88×31, 120×600, 125×125. 

Oficiální název Rozměry v pixelech (ŠxV)
Leaderboard 728x90
Square 250x250
Skyscraper 120x600
Medium Rectangle 300x250
Full Banner 468x60


Jaké jsou výhody a nevýhody bannerů?

Bannery dobře slouží pro budování značky, ale lze je využít také při prodeji výrobků a služeb, kdy jsou umístěny na externích webech. Snadno se používají také jako „self-promo“, kdy jsou umístěny přímo na vlastních stránkách a propagují třeba nějaké novinky nebo speciální akce.

Nevýhodou může být takzvaná „bannerová slepota“. Na internetu denně každý uživatel zahlédne tolik bannerů, že se mohou stát obtěžující a začne je podvědomě ignorovat. Dokonce mají možnost využít nástrojů, které tento typ reklamy rovnou blokují. Přesto se ale těchto reklamních proužků stále hojně využívá a plní svůj účel. Chcete-li pomoci s jejich tvorbou, neváhejte se na nás obrátit.