Cross-selling

Pojem pochází z anglického výrazu, který bychom mohli přeložit jako „křížový prodej.“ Řadíme sem všechny úkony, které mají za úkol zvýšit celkovou objednávku zákazníka. Například tím, že je mu doporučeno zboží od stejné značky nebo související zboží.

Pro příklad - zákazník si objedná plážový ručník. Vy mu můžete doporučit plavky od stejné značky, ve stejném designu, nebo tašku, ve které si ručník odnese. Jak příklad napovídá, systém je využíván především v rámci on-line obchodů. Zařadit sem můžeme také spolupráci více společností. Pokud se jejich zboží doplňuje, aniž by si přímo konkurovalo, mohou navázat podobnou spolupráci.

Termín Cross-selling bývá někdy zaměňován s výrazem up-selling. Cílem aktivity, která se skrývá pod termínem up-selling, je ponouknout zákazníka ke koupi dražšího produktu. Pokud si vezmeme opět příklad s ručníkem – namísto obyčejného ručníku byste se zákazníkovi pokusili prodat mnohem dražší, ručně šitý kousek z bio bavlny s designem od předního návrháře.