Co je to „Výzva k akci“ neboli „Call to action“
Zkratka CTA, tedy „call to action“ se do češtiny překládá jako výzva k akci. Jedná se o marketingové pojmenování určité části textu, která se snaží přimět zákazníka k určitému typu chování. V on-linu je tento výraz nejčastěji označením pro tlačítko, kterým může návštěvník webu vykonat akci, jejímž cílem je především nákup, rezervace, objednání, stáhnutí e-booku popřípadě kontaktování provozovatele stránek nebo obchodníka. Dalo by se říci, že takové call to action button, je jedním ze základních prvků každého e-shopu nebo webu, který něco nabízí.
Cílem CTA je tedy vést uživatele k požadovanému cíli, kterým může například být:
- Odeslání poptávky
- Registrace (pro e-mailing, newslettery, kurz, workshop, školení a podobně)
- Přechod na jinou stránku nebo podstránku
- Vložení zboží do nákupního košíku
- Volání na zobrazené telefonní číslo
- Sdílení obsahu na sociálních sítích nebo třeba e-mailem
- Stáhnutí obsahu
Taková výzva k akci musí být především správně formulovaná, aby jí uživatelé dobře rozuměli a hned věděli, co se stane, pokud ji provedou. Z tohoto důvodu má správné použití CTA zásadní dopad na míru konverze. Na škodu není ani požádat o pomoc zkušeného copywritera.
Co nesmí chybět dobře vymyšlené výzvě k akci:
- Uveďte jednoduchý důvod, proč by měl návštěvník na CTA tlačítko kliknout, ať má jasno, co se pak stane.
- Soustřeďte se pouze na jednu výzvu k akci.
- Opakujte call to action v průběhu textu (například v newsletteru).
- Výzvu k akci zvýrazněte a případně zvětšete, použijte barvy.
- Buďte náležitě naléhaví.