404 aneb kde je chyba?

Chybová stránka 404

Chybová stránka 404, jinak také error 404, je jedním z tak zvaných stavových kódů http, který web zobrazuje v reakci na dotaz uživatele. Jedná se o oznámení o tom, že stránka neexistuje. V ideálním případě by měl být web odladěný tak, aby k této situaci nedocházelo. U velkých projektů se však nelze s jistotou tomuto stavu vyhnout. Je lepší s ním předem počítat a vytěžit z něj maximum. Může se jednat o zajímavou součást SEO. Ty nejzajímavější chybové stránky 404 mnohdy kolují po sociálních sítích v podobě screenů obrazovek a dělají tak reklamu.

Na to, jak stránka na vašem webu vypadá, se můžete podívat připojením „/404/“ za URL webu. Pro nás by to tedy bylo https://www.shopea.cz/404.

Příčin zobrazení této hlášky může být hned několik. Uvést si můžeme následující:

  • Neexistující doména – název domény zkrátka neexistuje.
  • Z http na https – na vině může být také přejití z protokolu http na https.
  • Uživatel se přepsal – uživatel se může při zadávání domény jednoduše přepsat.
  • URL adresa neexistuje – tenhle důvod může vzniknout například u přepsání názvů kategorií nebo smazání čehokoli, na co odkazovaly externí linky a podobně.

V případě, že to lze, je vždy ideální uživatele přesměrovat na ekvivalentní stránku, která uspokojí jeho poptávku.

Každý web by měl být pravidelně kontrolován, kolik chybových stránek na něm aktuálně je. Při větším množství se může stát, že roboti vyhledávačů web vyhodnotí jako neaktualizovaný a přiřadí mu menší váhu. Tím jde web přímo proti práci SEO specialistů.

Jako ideální varianta se může zdát přesměrování uživatele na homepage. Už se vám to však samotným někdy stalo? Kliknete v blogovém příspěvku nebo na externí stránce na odkaz, který vás má přesměrovat například na paměťové karty nebo konkrétní pleťový krém a najednou koukáte na něco úplně jiného. Z hlediska UX se to spíše nedoporučuje. Ne každému dojde, že byl pravděpodobně přesměrován z chybové stránky 404. Většinu běžných uživatelů spíše napadne, že někde na něco špatně klikli nebo zadali špatnou URL adresu. Namísto toho, aby na webu zůstali, začnou se vracet a zkusí se na stránku dostat znova.

Originální stránka 404

Teď už se podívejme na samotné vytvoření chybové stránky 404. Než si řekneme, co by měla obsahovat, vybrala jsem pro vás několik zajímavých ukázek.

Marvel aneb Hydra útočí

Pokud stránku několikrát aktualizujete, zjistíte, že má Marvel chybových stránek 404 hned několik.

Mantra Labs - Oops! You ran out of oxygen!

S geniálním řešením přišla společnost Figma, která udělala stránku 404 interaktivní. Čísla jsou vytvořena jako vektorová grafika s kotevními body a lze je upravovat. Jen si to zkuste sami https://www.figma.com/404/.

Bagr, který narazil na překážku - dek.cz má na stránce 404 pohyblivý bagr.

 

Co by tedy měla stránka obsahovat? Především by měla být originální.

V první řadě by z ní mělo být patrné, že se jedná o chybu. Součástí by měla být viditelná možnost, jak se vrátit na hlavní stránku, například ponechané menu nebo odkaz přímo v oznámení o chybě.

Jak jste viděli na obrázcích, vhodně pojatá stránka může uživatele pobavit, zaujmout a když se vám skutečně povede, může putovat jako screen k přátelům po sociálních sítích a podobně. Když jsem hledala ukázky pro článek, několik zajímavých screenů jsem poslala kamarádovi – přesně takhle vzniká reklama.

Takže hurá do toho! Vezměte tužku, papír a pusťte se do návrhů. Nebo oslovte kreativní tým, který vám s tím pomůže.

Přejete si mít na webu originální chybovou stránku 404? Vymyslíme pro vás originální nápad, který podpoří SEO a zároveň uživatele pobaví. Stránku vytvoříme a implementujeme do systému. Kontaktujte nás a buďte originální. Naše tvůrčí energie je aktivní dnem i nocí.

Neváhejte nás kontaktovat

Publikováno: 6. 8. 2021
Blanka Kochová