Analýza klíčových slov

Práce s klíčovými slovy je důležitou součástí SEO neboli optimalizace webové stránky pro vyhledávače. Představují přímo to, co uživatelé vyhledávají. Abyste se dostali na první místa ve vyhledávačích, je potřeba s nimi umět pracovat. Než je však začleníte do textu, je potřeba je nejprve sesbírat skrze analýzu klíčových slov. Pojďte se s námi podívat, jak na ni a k čemu slouží.

Co je tedy to klíčové slovo?

Než se pustíme do samotné analýzy, podívejme se blíže, co to vlastně to klíčové slovo je. Samotný výraz pochází z anglického „keyword“ a jeho překlad je doslovný. Můžeme si pod ním představit konkrétní slovo či frázi, kterou uživatelé hledají skrze vyhledávací síť nejčastěji. Kdokoli tvoří obsah na web, měl by si nejprve tato klíčová slova zjistit a následně je zařadit do textu, aby se web objevil ve výsledcích vyhledávání (SERP) na lepší pozici.

Pojem klíčové slovo spadá do oblasti SEO. Jedná se o jednu ze základních metod online marketingu. S klíčovými slovy lze pracovat v rámci copywritingu, při tvorbě PPC reklam nebo při budování zpětných odkazů a interního prolinkování webu.

Kromě základních klíčových slov o jednom výrazu rozlišujeme i tzv. „long tail“. Kvůli velké konkurenci může být náročné uspět jen se základními klíčovými slovy, jako je např. koření, substrát, dovolená a podobně. Pokud použijete například klíčové slovo v podobě koření z Thajska nebo substrát pro pokojové rostliny, máte díky přesnějšímu cílení mnohem větší šanci na úspěch.

Analýza klíčových slov

Teď už se ale podívejme na samotnou analýzu. Je to proces, při němž vznikne seznam relevantních výrazů, s kterým lze v rámci daného webu či projektu pracovat.

Analýzu lze udělat přímo skrze vyhledávač, skrze jeho nápovědu, kdy získáte seznam několika málo slov, například při tvorbě článku na blog nebo skrze software k tomu určený. V druhém případě může vzniknout dokument až o několika tisíci slovech, včetně jejich hledanosti, segmentace neboli zařazení do kategorie, jejich konkurenčnosti, tedy údajích, kolik stránek se tomuto tématu již věnuje a prioritu neboli přisouzení určité váhy danému slovu a další statistické a analytické informace. Obsáhlost těchto informací se vždy odvíjí od stanovených cílů v rámci SEO.

Je rozdíl, zda budete psát jeden jediný příspěvek na blog, kdy budete potřebovat 3-5 klíčových slov nebo zda plánujete kompletní SEO rozsáhlého webového projektu.

Pro analýzu lze využít například Plánovač od společnosti Google či Návrh klíčových slov od Seznamu.

U nově vznikajícího projektu můžete čerpat také z diskuzí. Přečtěte si, jak o konkrétním tématu lidé diskutují a jakým způsobem přemýšlejí, případně se inspirujte na konkurenčních webech.

Důležité je také pamatovat na to, že vyhledávací roboti jsou schopni rozeznat nadměrné a nesmyslné používání klíčových slov, takže jejich nadužívání se zpravidla nevyplatí.

K čemu lze analýzu klíčových slov využít?

Jak už jsme si řekli, klíčová slova lze využít v rámci SEO i on-line marketingu. Podívejme se podrobněji na tyto možnosti.

  • Obsahová strategie – skrze analýzu klíčových slov lze získat okruh témat, o která projevují uživatelé největší zájem. S ohledem na ně pak lze snadno vytvořit příspěvky na blog a další texty, které přivedou nové návštěvníky. Do této kategorie může spadat také celkové otextování webu, slovníček pojmů, časté dotazy a vše, co lze přirozeně propojit s daným projektem.
  • Architektura webu – při tvorbě architektury webu, kategorií a podkategorií, lze vycházet ze segmentace klíčových slov a zjistit tak, které kategorie se vyplatí na webu mít.
  • Vyhledávací fráze vašich zákazníků – tenhle bod souvisí s terminologií, ve které podnikáte. Ne všichni vaši klienti se v službách či produktech vyznají, někteří teprve projevují zájem a dozvídají se více informací. Proto je dobré cílit obsah také na ty, kteří vás hledají pod jinými frázemi.

Nejen podklady, ale také odhalení nedostatků

Analýza klíčových slov neslouží pouze k vytvoření seznamu výrazů, které byste měli na webu použít, ale i k odhalení nedostatků webu.

Prvním bodem jsou nepokryté dotazy. Tedy ty, ke kterým na webu neexistuje vstupní stránka, nebo ji sice máte, ale vyhledávač neindexuje obsah. Stránku je vhodné buď vytvořit, nebo se podívat, kde je problém s indexací a chybu napravit.

Dalším úskalím jsou dotazy, ke kterým sice vstupní stránka existuje, ale nejsou na ní relevantní informace, které by uživateli odpověděly na to, co hledá. V takovém případě je potřeba doladit samotný obsah.

Hledáte profesionální analýzu klíčových slov, případně celkové zaštítění projektu v rámci SEO či PPC? Neváhejte se na nás obrátit. Rádi s vámi probereme vaši představu, pomůžeme stanovit reálné cíle a navrhneme optimální řešení pro jejich dosažení. Také vám můžeme nabídnout profesionální copywriting.

Neváhejte nás kontaktovat


Publikováno: 4. 6. 2021
Blanka Kochová