Chatbot pro váš web

Jistě si vzpomenete na nejeden starý sci-fi film, kde s posádkou vesmírné lodi komunikovala umělá inteligence, která se dokázala zasmát lidskému vtipu. Současní chatboti sice nerozpoznají vtip, ani se mu nezasmějí, ale pomůžou vám s vaším podnikáním, postarají se o zákazníky a vyřeší jejich problémy, případně je přesměrují tam, kam potřebují. Zní to jako utopie? Vstoupili jsme do nového desetiletí a doba pokročila. Podívejte se s námi, co vše mohou chatboti vašemu podnikání nabídnout, kde jsou jejich slabá místa a v čem naopak vynikají.

Definice chatbota

Za původním názvem ChatterBot stojí Michael Mauldinov. V 90. letech publikoval své dva programy Verbot (software pro chat) a Lycos (webový vyhledávač).

Chatbot je ve svém základu program, který je s lidmi schopen komunikovat skrze chatovací platformy. Chatbot může fungovat na dvou rozdílných principech.

První typ – předem dané scénáře

První typ chatbota má v sobě dopředu naprogramované možné scénáře a podle chování uživatele je schopen mu odpovědět. Sdělí otevírací dobu, kontakt, pošle odkaz a další podobné věci. Tento typ využívají zpravidla menší společnosti a to kvůli nižším finančním nákladům.

Druhý typ – AI

Druhý typ už je mnohem sofistikovanější. V podstatě se jedná o umělou inteligenci, která je schopna reagovat v závislosti na kontextu hovoru. Vývoj AI je náročný a zaplatit ho může jen malé procento velkých firem.

Kousek historie

První návrh vznikl již v roce 1950, kdy spatřil světlo světa tzv. Turingův test. Na první umělou inteligenci jsme si však počkali až do roku 1966, kdy profesor Weizenbaum vyvinul Elizu. Mezi významné milníky patří také A.L.I.C.E. z roku 1995.

Co vše dnešní chatbot zvládne?

Při zahájení konverzace vám chatbot zpravidla nabídne okruh témat, z kterých si vyberete, a skrze vaše další otázky vás navede k informacím, které chcete získat.

  • Stav objednávky – chatbot může uživateli sdělit stav objednávky na základě jejího čísla
  • Přepojení na operátora – v případě, že si s odpovědí neví rady, může uživatele přepojit na operátora
  • Nepřítomnost operátora – dokáže uživateli sdělit nepřítomnost operátora a doplnit informaci, kdy bude k dispozici, případně na koho se zatím může obrátit
  • Informace k produktům – chatbot vám rád odpoví na informace ke kategorii produktů nebo k jednomu konkrétnímu výrobku či službě
  • Přihlášení newsletteru – chatbot může pomoci uživateli s přihlášením se k odběru newsletteru

Ukázka Chatbota

Podívejme se na ukázku rozhovoru s Chatbotem EVA, který je nyní k dispozici na Mall.cz.

Dalšího chatbota najdete například na Evropě 2 nebo v Axa Assistance, kde s vámi sjedná cestovní pojištění. Od roku 2016 se s ním můžete setkat také na Messengeru. Popovídat si můžete také s chatbotem značky Tommy Hilfiger či Burger King.

Chatboti mají své výhody i nevýhody

Výhody

  • Lákadlo – chatbot je takovým lákadlem pro návštěvníky. Dnes je stále poměrně vzácností a tak bude mít váš web pozornost už jen proto, že je na něm chatbot.
  • Důležité informace – uživateli mohou nabídnout například slevový kupon k narozeninám či svátku.
  • Newsletter – nabídnout můžou také odběr newsletteru.
  • Úspora času – chatbot pomůže zautomatizovat komunikaci s klienty a ušetří vám čas.
  • 24/7 – na rozdíl od lidských zdrojů nepotřebuje chatbot spát a nemusíte ho platit. Je k dispozici 24 hodin denně, 7 dní v týdnu.

Nevýhody

  • (Ne)lidská komunikace – chatboti nejsou tak daleko, aby skutečně simulovali rozhovor s člověkem – působí neosobně a chladně.
  • Nezaměstnanost – provoz chatbotů podporuje snížení pozic pro operátory a tím pádem i nezaměstnanost.

V současné době nabízí na trhu chatovací boty hned několik firem. Ty vám ho naprogramují na míru. Vytvořit si ho můžete také sami. Pomůže vám k tomu aplikace Kit Bot Kit či Chatfuel a mnoho dalších.

Uvažujete o implementaci chatbota na vlastní web? Zvažujete, zda by pro vás byl přínosem a jestli je to skutečně vhodný marketingový tah a úspora času? Rádi se s vámi na váš e-shop podíváme a navrhneme pro vás optimální řešení pro komunikaci s klienty.

 

Neváhejte nás kontaktovat


Publikováno: 7. 6. 2021
BcA. Blanka Kochová