Indexace webové stránky

 Indexace webové stránky neboli její načtení do databáze vyhledávačů je důležitou součástí SEO, bez kterého se neobejde žádný úspěšný online marketing.

Co je to indexace a kdy ji nevyužít?

Jedná se o proces, kdy je webová stránka navštívena automatickým robotem vyhledávače, který si její obsah načte do své databáze, tzv. jej zaindexuje. Ve chvíli, kdy něco hledáte na internetu, neprochází vyhledávač veškerý jeho obsah, ale podívá se do vlastní databáze a z ní vybere ty nejrelevantnější informace. Pokud by vyhledávač neměl webovou stránku zaindexovanou, nemůže ji nikdy zobrazit. Četnost indexace u jednotlivých stránek se liší. Některé jsou kontrolovány denně, jiné jednou za týden a další jednou za měsíc. Záleží, jak často je obsah webu aktualizován.

Někdy se může stát, že je stránka zaindexovaná špatně jen částečně. V takovém případě nemusí vyhledávač zobrazovat některé stránky webu. Může se jednat například o některé kategorie e-shopu, blog či cokoli dalšího. V takovém případě nemusíte ve vyhledávačích pokrývat poptávku, která by vám mohla přivést nové klienty.

Aby byla stránka zaindexována, musí splňovat určité předpoklady. Především musí být pro uživatele přínosná. Její obsah nesmí být duplicitní, tedy nesmí být převzatý z jiných webových stránek, ani nesmí být totožný na více stránkách v rámci jednoho webu.

Oproti tomu existují stránky, u kterých se záměrně používá tzv. neindexace skrze metatag s parametrem nonindex, tedy ty, které ve výsledcích vyhledávání zobrazit nechcete. Může se jednat například o košík e-shopu nebo děkovnou stránku, která se zobrazí po dokončení nákupu.

URL stránku lze přímo zaslat vyhledávači, aby ji zaindexoval. Vyhledávače sami na to mají nástroje. U Google je to záložka „Submit URL“ a u Seznamu „Přidej stránku“. V některých případech se může stát, že vyhledávač odmítne stránku zaindexovat. To může mít hned několik důvodů.

Chybějící zaindexování

  • Robots.txt – stránka může být blokována skrze robots.txt
  • „Nonindex“ – na stránce se může vyskytovat tag „nonindex“
  • URL – stránka by měla mít srozumitelnou URL adresu
  • Neexistující URL – k stránce musí vždy existovat URL adresa
  • Sitemapa – stránka by měla být uvedena v sitemapě
  • Přesměrování – cílová URL adresa by neměla obsahovat příliš přesměrování
  • Duplicita – stránka by neměla být duplicitní s žádnou další stránkou webu
  • Skrytý obsah – na webu by neměl být skrytý obsah (například text v barvě pozadí)
  • Mallware – webová stránka může být napadena virem či mallwarem
  • Google Webmaster Tools – Google vás může skrze poštu upozornit, že vám hrozí penalizace a dát vám možnost závadu odstranit
  • Odkaz na penalizovaný web – pokud budete odkazovat na penalizované weby, nebude váš web působit důvěryhodně

Kontrola Indexace

Správné oindexování stránek lze zkontrolovat hned několika způsoby.

První možností je využít Google Analytics. Statistiky návštěvnosti jednotlivých stránek stačí porovnat se seznamem URL adres, které by měly být dohledatelné skrze vyhledávací síť.

Další možností je zkontrolovat přímo sitemapu webu, tedy přehled indexovaných stránek, které by měly být vyhledávače schopny najít. Pro kontrolu lze použít například Marketing Miner, konkrétně nástroj Fulltex Index Checker.

Penalizace

Penalizace probíhá ze strany vyhledávačů. Jedná se o snížení pozice ve výsledcích vyhledávání nebo úplné odstranění webu z katalogu vyhledávače. Dochází k tomu po porušení pravidel vyhledávačů. Penalizace může probíhat několika způsoby.

Vyřazení webu z indexu

Jedná se o úplné vyřazení webové stránky z indexu vyhledávače. Zda k tomu došlo, poznáte podle toho, že zadáte do vyhledávače „site:http://www.domena.cz/“ a pokud se neobjeví žádný výsledek, web byl zcela vyřazen.

V takovém případě lze řešit penalizaci odstraněním příčiny, kvůli které k tomu došlo, případně individuálně s administrátory vyhledávače.

Ruční penalizace webu

Ruční penalizace neboli ruční vyřazení z databáze se pojí s vyhledávačem Seznam.cz. Jeho objem dat není tak velký jako například u Googlu, takže je možné kontrolovat stránky ručně. Ve chvíli, kdy vyhledávač naráží na nerelevantní nebo nekvalitní výsledky, může dojít k ruční penalizaci ze strany administrátora.

Snížení ranků webu

K této penalizaci sáhnou vyhledávače v případě, že web prodává zpětné odkazy. Webu je snížen PageRank nebo SRank.

Snížení hodnoty faktoru webu

Penalizace může proběhnout také v podobě snížení hodnoty jednoho z mnoha faktorů. Například v momentě, kdy budete nakupovat zpětné odkazy, nebude je vyhledávač brát jako hodnotu a sníží o jejich váhu vaši pozici ve vyhledávání.

SERP filtr klíčových slov

Pod tímto názvem se skrývá penalizace spojená s určitými klíčovými slovy a snížením až o desítky míst. Tuto penalizaci lze opět odstranit opravou chyb na webové stránce.

Jak řešit penalizaci

V případě penalizace webu se lze obrátit na technickou podporu vyhledávače.

  • Google – lze využít speciální formulář
  • Seznam – zde se můžete spojit přímo s operátorem

Potřebujete poradit s indexací webové stránky nebo se potýkáte s její penalizací? Neváhejte se na nás obrátit. Rádi se seznámíme s vaším projektem, společně probereme vše, co si přejete řešit, a najdeme optimální řešení.

Neváhejte nás kontaktovat

Publikováno: 7. 4. 2021
Blanka Kochová