Jak stanovit cenu produktů

Nejprve se podívejme, jaká je definice ceny. Zpravidla se jedná o konkrétní částku, která je nakupujícímu účtována za určitou službu nebo produkt. Cena však nikdy neodpovídá hodnotě, kterou zboží ve skutečnosti má. Může být nízká, ačkoli se jedná o kvalitní produkt nebo naopak vysoká navzdory tomu, že je produkt nekvalitní. V ideálním případě cena odpovídá kvalitě, ale s tím se v dnešní době setkáme pouze málokdy. I nekvalitní věc může být díky designu a propagaci prodána jako vysoce kvalitní, často pod známou značkou.

Cíle spojené s prodejem produktu

Správné nastavení ceny je důležité s ohledem na poptávku a situaci, ve které se musí prodávajícímu i výrobci vyplatit investovaný čas i peníze. Optimalizace ceny produktu a jeho následný prodej může mít hned několik cílů.

Prvním z nich je zpravidla zisk. Většinou se jedná o rozhodující aspekt ohledně konečné ceny produktu a toho, zda se vůbec vyplatí prodejci produkt nabízet. Zaplatit se přitom musí zaměstnanci, skladové prostory a podobně. Obchodníci často sahají po maximalizaci zisku ve chvíli, kdy jsou jediní, kdo má daný produkt na skladě. Příkladem může být spotřební zboží, kterého je z nějakých důvodů dočasně nedostatek. V takovém případě lze zvýšit prodejní cenu až o několik set procent do doby, než zboží naskladní další prodejce. Lidé, kteří se bez daného produktu neobejdou, jej většinou nakoupí bez ohledu na cenu.

Dalším cílem může být tržní podíl. Zde začíná prodejce s podhodnocenou cenou, která je spíše ztrátová, ale kdy předem počítá s dosažením lepšího postavení na trhu a následným navýšením cen.

Další možností je snaha zvýšit v určitém časovém období prodej. Většinou je cílem na sebe upozornit, přilákat nové zákazníky nebo vyprodat stávající skladové zásoby a vytvořit tak místo pro nové zboží.

Jak na stanovení ceny produktu

Na cíle prodeje jsme se již podívali. Metod, které mohou pomoci stanovit konečnou cenu produktu, je hned několik. Podívejme si vyjmenovat ty nejčastěji používané.

První a nejčastěji používanou metodou je stanovení ceny s ohledem na náklady. K těm se jednoduše připočte požadovaný zisk a konečná cena je na světě. Postupovat lze i opačně. Pokud bychom se podívali na poptávkově orientovanou cenu, zde se cena stanoví podle tržní ceny. To znamená, že se prodávající podívá, za kolik se nyní produkt na trhu prodává. V prvním případě lze stanovení ceny využít například u rukodělných věcí, třeba u keramiky, kde je každý kus originál, autorovi se musí prodej vyplatit a zároveň nemá konkurenci, která by prodávala tentýž produkt. Nebo se může jednat o novinku na trhu. Druhá metoda se vyplatí tehdy, když prodejce nabízí produkt, který je již na trhu hojně zastoupen.

Pokud bychom zůstali u konkurenčního zboží, lze cenu stanovit také podle konkurence. V tomto případě prodejci zpravidla volí stejnou nebo nižší cenu. Zákazníky lze v takovém případě nalákat nejrůznějšími slevovými body, výhodným poštovným a podobně.

Další metodou je stanovení ceny s tím, že prodejce předem počítá s výrazným zlevněním. To znamená, že na počátku je produkt nabízen za vysokou cenu a následně je zlevněn, což přiláká nové kupující. Opačným přístupem je nabídnout produkty od začátku s výrazně nízkou cenou. Tato metoda se nazývá penetrační. Jejím cílem je přetáhnout nakupující od konkurence. Tahle strategie není většinou dlouhodobě udržitelná.

Další metodou je vyvolání dojmu luxusu. Produkty jsou nabízeny za vysoké ceny a jsou prezentovány jako jedinečné a luxusní. Koupí je zákazníci, kteří jsou orientovaní více na pocit luxusu a výlučnosti než na reálnou hodnotu nebo kvalitu zboží.

Na závěr nesmíme zapomenout zmínit takzvané Baťovy ceny, které dnes používá většina prodejců. Jedná se o psychologický způsob prodeje, kdy je například namísto ceny 300,- Kč stanovena cena produktu na 299,- Kč. Vidíte ten rozdíl? Ve chvíli, kdy tam není trojka, ale dvojka, máme pocit, že je to levnější. A to navzdory tomu, že je rozdíl v ceně pouhá jedna koruna.

Také nezapomínejte, že to není pouze cena, která prodává. Důležité je i správné nastavení SEO webové stránky. S prodejem vám může pomoci také PPC kampaň.

Několik tipů na závěr

Ať už potřebujete stanovit cenu jakéhokoli produktu, nezapomínejte, že to vy znáte svůj trh nejlépe, stejně jako své produkty a zákazníky. Sami nejlépe víte, jakým způsobem cenu nastavit tak, aby vyhovovala poptávce a zároveň vám přinesla požadované zisky.

Prodáváte zajímavý produkt, pro který si přejete mít vlastní e-shop na míru? To jste u nás správně. Rádi se podíváme na vaše požadavky, vše společně probereme a následně pro vás navrhneme optimální řešení spolu s cenovou nabídkou.

Neváhejte nás kontaktovat


Publikováno: 14. 9. 2021
Blanka Kochová