Originální copywriting

Originalita a ještě jednou originalita. Copywriting je o reklamě. Než se pustíte do budování textové stránky reklamy, měli byste si o daném projektu zjistit co možná nejvíce. Jaký nápad stál při jeho zrodu, jakým směrem projekt směřuje a jací jsou lidé, kteří ho utváří. Teprve v takovém případě budete moci postavit reklamní texty na něčem originálním, co přitáhne pozornost a nezapadne v dlouhé řadě mnoha laciných textů, nad kterými autor nepřemýšlel.

Zapomeňte rovnou na tvrzení, že produkt či služba jsou nejlevnější, nejúčinnější a tak podobně. Raději vypíchněte konkrétní detail, který zaujme, bude jedinečný a navíc také pravdivý. I když to tvrdí mnoho inzerátů, jen těžko byste dokazovali, že je někdo nejlevnější na trhu. Na všechna „nej“ tedy zapomeňte a raději se podívejte po reálných hodnotách. Vymyslete argumenty, díky kterým si vás lidé zamapatují.

Maličkosti i to stěžejní

Vypíchnout byste měli především to, v čem daný produkt či služba skutečně vyniká. Nikdy se nesnažte napodobit konkurenci. I když jim může určitá strategie fungovat, vy především nejste oni a tím, že je okopírujete, nevytvoříte nic originálního, naopak. Budete pozadu, protože teprve začínáte. Raději je předběhněte něčím originálním.

Prodáváte textilní výrobky, které vznikly v chráněné dílně? Tak to vyzdvihněte. Máte zajímavý systém odměn za nákupy, který zákazník jinde nenajde? I to se hodí do textu. Nikdy nepoužívejte prázdné fráze, které nic neřeknou. To, že design plyšáka navrhly děti z mateřské školky, je lépe zapamatovatelné než tvrzení, že tenhle plyšák je nejhezčí. To jsou všichni.

Co projekt, to styl

Vyvarujte se tomu, abyste psali všechny texty stejným způsobem. Jinak je potřeba napsat příspěvek na web o motorkářích a jinak bude vypadat otextování e-shopu s kosmetikou. V prvním případě bude vaší cílovou skupinou komunita motorkářů a v druhém jí budou jemné slečny i dospělé dámy.

S každou cílovou skupinou je potřeba komunikovat odlišným způsobem. Jinak budete mluvit s klienty banky a jinak s klienty e-shopu zaměřeného na domácí sušenky. Než začnete psát, ujasněte si, kdo je vaší cílovou skupinou, kdo bude číst texty primárně a koho by mohly zajímat v druhé řadě. Teprve pak se pusťte do psaní.

Přepisování, kam se podíváš

Jako poslední bod, o kterém by nemělo být potřeba vůbec mluvit, ale bohužel je, jsem si nechala téma přepisování cizích textů. Také se vám stalo, že jste si hledali podklady pro vlastní text a narazili jste na obsahově několik stejných textů, pouze přepsaných vlastními slovy? Když si dáte tu práci, najdete po chvilce tápání zdrojový text, který je zpravidla obsáhlejší než všechny jeho přepisy, je vidět, že daný člověk problematice rozumí a textu věnoval velké množství času.

Druhou kategorií je přepisování textů ze zahraničí. Pokud hledáte podklady nejen v češtině, ale také v zahraničí, snadno narazíte na texty, které jsou překlady konkrétních článků.

Z toho všeho vyplývá jedno jediné – pište texty, které budou originální a především takové, pod které se budete moci podepsat jako autoři. Přepsané texty nedělají dobré jméno ani vám, ani vašemu klientovi.


Publikováno: 26. 4. 2021
Blanka Kochová