Podcast jako součást propagace

Podcast aneb uživatelé nemusí číst

Velké procento lidí dnes nemá čas číst. Jsou pracovně vytíženi, zaměstnává je rodina, a pokud pracují u počítače, jsou rádi, že od něj mohou po skončení pracovní doby vstát. Ve volném čase si mohou chtít pustit hudbu nebo mluvené slovo k vaření, k volnočasovým aktivitám nebo jen tak na procházce se psem.

Právě zde se hlásí o slovo podcasty, prostřednictvím nichž lze vytvořit zajímavý obsah. Můžete sdílet témata týkající se vašich projektů, produktů v e-shopu nebo rozšířit své podnikají o zajímavá témata, která přivedou nové zákazníky. V dnešní době prodává nejen kvalita, ale také příběh, skrze který se značka prezentuje a dojem, jakým působí.

Vytvořit kvalitní zázemí pro natáčení podcastů není v dnešní době až tak složité a finančně náročné, jak by se mohlo na první pohled zdát. Naopak je to dostupné a může se jednat o významnou součást SEO vaší webové stránky.

Cíle jako výchozí bod

V první řadě je potřeba stanovit si cíle. Těmi může být například snaha získat nové potenciální zákazníky, kterým skrze podcasty přiblížíte své projekty a výrobky. Dalším cílem může být sdělení důležitých informací. S posluchači se můžete podělit o nové zásadní změny ve vašem podnikání. Lidé milují příběhy – nebojte se je s nimi sdílet. Můžete je pobavit, přiblížit jim podrobněji obor, v kterém podnikáte nebo otevřít nová zajímavá témata.

Stanovte si témata, kterým se chcete v podcastech věnovat. Nejprve se však podívejte na konkurenci, udělejte si rešerši toho, co již na webu je a popřemýšlejte, jak podcasty postavit tak, abyste skutečně přinesli něco nového a zajímavého, co přitáhne posluchače.

Udělejte si průzkum klíčových slov a zaměřte se na témata, která uživatelé vyhledávají. Zároveň by však měl obsah vycházet z vás samotných, aby působil autenticky a dokázali jste se posluchačům dostatečně přiblížit.

Jaké je vaše publikum?

V druhé fázi si udělejte představu o tom, kdo je vaše publikum a pro koho budou podcasty primárně určeny. Můžete mít také více seriálů, které budou zaměřeny různým směrem, například podle témat nebo podle odbornosti. Představte si modelového posluchače a zeptejte se sami sebe, zda je pro něj podcast skutečně zajímavý.

Než vypustíte podcast do internetových vod, zkuste si vybrat okruh deseti nebo dvaceti lidí a nahrávku jim pustit. Zeptejte se jich, kde vidí nedostatky, co by udělali jinak a kde vidí prostor pro zlepšení.

Jakmile si publikum na vaše podcasty zvykne, lépe jim je prodáte ve chvíli, kdy budou vycházet pravidelně. Jak se říká, zvyk je železná košile. Už z toho důvodu je dobré mít naplánovaných alespoň 10 epizod předem. Zároveň je však dobré reagovat na aktuální dění a odezvy vašich posluchačů. Proto vždy před natáčením nového podcastu projděte obsah, který byste měli mít připravený alespoň v bodech a promyslete, zda je obsah stále aktuální nebo zda je do něj potřeba v některých místech zasáhnout.

Dopředu byste měli mít naplánovány jednotlivé epizody i proto, abyste si byli jisti, že budete mít stále co říct. Obsahová kvalita by měla být konzistentní, držet nastavenou příčku a měli byste mít pokaždé co přinést. Obsah by se neměl nikdy stočit do prázdných vět ani byste se neměli opakovat.

Délka podcastu

Jednotlivé díly by se měly vyznačovat stejnou nebo podobnou délkou. Případně se zkuste držet stejné délky v rámci různých seriálů. Pokud bude podcast úspěšný, můžete ho snadno převést do psaného textu a nabídnout také jako blogové příspěvky. S jejich přepsáním a úpravou vám pomůžou naši copywriteři.

Délka by se měla odvíjet také od samotného tématu. Pokud chcete představit nejnovější knižní novinky, například v rámci TOP 5 nejlepších knih měsíce, bude vám stačit kratší časový prostor, než pokud budete probírat hlubší témata, například v rámci celostní medicíny.

Typ podcastu

Důležitým bodem je také typ podcastu. Můžete volit mezi monologem, rozhovorem s dalším členem projektu nebo si zvát pravidelně hosty a vytvářet s nimi zajímavé rozhovory. Konkrétní volba by se měla odvíjet od témat, kterým se chcete věnovat a obsahu, který chcete předat.

Můžete si vystačit sami nebo zvát hosty, kteří vám pomohou naplnit podcasty obsahem, který může mnohdy značně přesahovat vaši odbornost a pomoci vám s obsahovou kvalitou nahrávek.

Název podcastu

Neopomenutelným bodem je název samotného podcastu. Ten by měl být výstižný. Pojmout ho můžete několika způsoby.

Název může vycházet ze samotné značky, například „Podcast Název značky“ nebo může nést zajímavou slovní hříčku, kterou může být třeba „Podivínské povídání.“ Další variantou je začlenit do názvu klíčová slova. Tato varianta se hodí, pokud se budete v podcastech věnovat široce hledaných výrazům.

Optimální variantou názvu jednotlivých epizod může být stabilní název s podnadpisem za dvojtečkou, například „Vegetarián: jak nahradit bílkoviny.“ Název by měl posluchačům sdělit, co jeho poslechem získají, v čem pro ně bude přínosný a čemu bude věnovaný, případně pro koho je vhodné si danou epizodu poslechnout.

Nahrání a editace

Pro nahrání podcastu a jeho zveřejnění si vystačíte s počítačem a mikrofonem. Také budete potřebovat program pro editaci nahrávek. Použít můžete například profesionální nástroj oblíbené řady Adobe Audition.

Na začátku podcastu je dobré posluchače přivítat a na konci jim poděkovat za poslech. Také je vyzvěte ke zpětné vazbě. Ať vám napíšou nebo zanechají vzkaz v diskuzi pod příspěvkem. Na konci můžete posluchače také nalákat na další díl.

Podcast můžete sdílet na webu, na YouTube a zanechat na něj upoutávku na sociálních sítích. Pro YouTube byste měli vytvořit zajímavý vizuální materiál. Může se jednat o obrázek nebo krátkou animaci, která poběží ve smyčce.

Pro zveřejnění se vám budou hodit také speciální platformy jako je iTunes nebo Spotify.

V případě, že nahráváte podcast s hostem, který se k vám nemůže dostavit osobně, můžete využít celou řadu programů pro nahrání záznamu zvuku, například SquadCast.

Součástí výsledné podoby může být také znělka, která bude působit profesionálně. Vhodnou hudbu, pokud si ji nenecháte vytvořit na zakázku, můžete najít zdarma například na Audio Jungle nebo Soundstripe. Placenou hudbu najdete třeba na Jamendo.

Plánujete vlastní podcasty? Chcete je úspěšně začlenit do svého blogu nebo jimi podpořit celkové SEO webu, případně si udělat reklamu prostřednictvím PPC? Se vším vám rádi pomůžeme.

Neváhejte nás kontaktovat


Publikováno: 27. 7. 2021
Blanka Kochová