Proč se vyvarovat duplicitnímu obsahu

Proč se nevyplatí mít duplicitní obsah?

V současné době vytváří značnou část obsahu na internetu copywriteři, obsahové agentury, grafici, influenceři, redaktoři a podobně. To znamená, že je většina obsahu vytvořena na zakázku. Někteří majitelé webů si jsou vědomi hodnoty originálního obsahu a dlouhodobého přínosu v rámci SEO, jiní mu přikládají menší význam a snaží se ušetřit všude, kde se dá. Duplicitní obsah je však tím nejhorším způsobem, jak ušetřit. Ve finále pouze uškodíte sami sobě. V druhém případě může duplicitní obsah vzniknout neplánovaně v důsledku špatného nastavení technické stránky webu.

Duplicitní obsah se na webu nevyplatí mít hned z několika důvodů. Můžete tím porušit autorská práva nebo se dopracovat k pomalejšímu indexování.

Autorská práva

Začněme již zmíněnými autorskými právy. Ve chvíli, kdy zkopírujete obsah od konkurence, porušujete tím autorská práva. Což může vést až k žalobě. V momentě, kdy vyhledávače narazí na stejný obsah, prioritu dostane ten, který měl daný obsah jako první. Všechny další weby, které by texty zkopírovaly, nebudou mít nikdy ve výsledcích vyhledávání stejnou pozici. Vždy se však posuzuje také váha webové stránky. To znamená, že pokud je duplicitní text na webu s velkou autoritou a vysokou návštěvností, vyhledávač to zohlední. Pro představu se může jednat například o malý blog versus zpravodajský server.

U mnoha e-shopů můžeme narazit na popisky produktů zkopírované přímo od dodavatele. Zde se to vyplatí pouze webu, který ostatní předběhne a texty použije jako první. Všechny ostatní stránky dostanou menší váhu, jak jsme si teď řekli výše. Proto se vyplatí mít vždy vlastní texty od profesionálního copywritera, který zajistí jejich originalitu. Teprve tehdy se mohou produkty dostat na výhodné pozice ve vyhledávání.

Crawl budget

Crawl budget je čas, který mají vyhledávače předem vymezený pro projití konkrétního webu. Ve chvíli, kdy bude na stránkách příliš mnoho duplicitního obsahu, vyhledávače provedou jeho indexaci pomaleji. Po přidání nového obsahu na web nebo aktualizaci toho stávajícího může trvat delší dobu, než jej vyhledávače načtou. Tohle se týká především webů, které mají více než 50 tisíc stránek. Weby s počtem do 50 tisíc stránek tohle nijak výrazně řešit nemusí.

Jak vzniká duplicitní obsah?

Duplicitní obsah může na webu vzniknout hned několika způsoby. Ne vždy se musí jednat o pouhé zkopírování textu.

URL adresy – sledovací parametry

S využitím sledovacích parametrů v URL adresách se setkáváme u trackování v rámci příchozí návštěvnosti. Své využití najdou především v PPC kampaních a v newsletterech. Duplicita nevzniká samotným použitím parametrů. Vznikne až ve chvíli, kdy je adresa spolu s parametry použita jako odkaz namísto původní adresy bez parametrů z vašeho webu.

URL adresy - parametrické filtrování

Parametry v URL adresách se používají například pro filtraci produktů v rámci e-shopů podle vybraných kritérií. Ve chvíli, kdy však na stránku přijdou vyhledávače, mohou obsah vidět jako duplicitní. Například ve chvíli, kdy je ve filtraci vybrán mobil s dotykovým displejem, v černé barvě a voděodolný, URL adresa může mít v parametrech uvedeny tyto skutečnosti v různém pořadí. Tím vzniká několik URL adres pro tentýž obsah.

Řešením je předem naprogramovat konkrétní pořadí parametrů v URL adresách.

URL adresy – malá a velká písmena

Pokud se podíváte na URL adresy, zjistíte, že rozlišují malá a velká písmena. Ve chvíli, kdy budete mít tutéž URL adresu, jednou s velkými a podruhé s malými písmeny, roboti vyhledávačů uvidí obsah jako duplicitní a budou jej procházet dvakrát.

Řešením je opět práce programátora, který určí, v jaké podobě se budou URL adresy utvářet.

Více adres k jedné doméně

Jedna a tatáž doména může mít více adres. Jedna je například s www na začátku a druhá bez www. Tím je celý web zdvojený a počet stránek na webu zdvojnásoben. Další variantou může být adresa s http a s https.

Za tímto problémem stojí zpravidla špatné nastavení v rámci serveru.

Lokalizace

Tento problém může nastat u obsahu, který je publikován ve stejném jazyce v rámci více zemí. Příkladem může být obsah pro Austrálii a Anglii, vždy v angličtině.

Řešením je atribut hreflang, který definuje publikum v rámci konkrétní země.

Potřebujete pomoci s odhalením duplicitního obsahu na webu v rámci SEO? Nebo naopak hledáte profesionální copywritery, kteří pro vás vytvoří nový obsah? Rádi s vámi probereme vaši představu a navrhneme optimální řešení.

Neváhejte nás kontaktovat


Publikováno: 7. 9. 2021
Blanka Kochová