Psychologie barev by měla stát u vzniku každé nové vizuální stránky. Na první pohled můžete mít pocit, že jste se s ní dosud nesetkali, ale když se trochu zamyslíte, uvědomíte si, že se s ní setkáváte denně a podvědomě na ni sami reagujete. Je součástí každé on-line marketingové kampaně.
Podívejte se například na loga společností prodávajících bio potraviny. Většina je v zelených nebo hnědých barvách. Pokud uvidíte logo v této barevné kombinaci s motivem listu nebo rostliny, sami automaticky usoudíte, že se jedná o něco spojené s přírodou nebo se zdravou výživou. Podobně to funguje u dalších barev a motivů. Tentokrát však zůstaneme pouze u barev.
Pojďme se nejprve podívat na jejich psychologický význam, který má své místo u tvorby webových stránek, loga a logotypu.
Červená barva
Červená barva je vnímána jako nejintenzivnější. Naše podvědomí a dávné pudy ji mají spojenou s krví. Tím v nás vyvolává chuť k jídlu, takže ji najdeme v restauracích. Vnímáme ji agresivně, je pro nás nabita energií a akcí. Setkáváme se s ní u výprodejových kampaní. Setkat se s ní můžeme také například u vybavení posiloven, kde se čeká fyzický a energetický výkon.
Zároveň značí nebezpečí.
Žlutá barva
Barva štěstí. Tato barva v nás evokuje pocity radosti a vyvolává v mysli obraz slunce. Srší z ní pocit důvěry a optimismu. Setkáme se s ní u výstražných prvků, takže je opět používána u výprodejových akcí. Vidět ji můžeme i u dopravních značek, v průmyslu na výstražných značeních a podobně.
Oranžová barva
Také oranžová barva evokuje pocity štěstí a optimismu. Navíc v sobě nese také prvek kreativity.
Jedná se opět o výraznou barvu, s kterou se můžeme setkat v rámci bezpečnostních opatření, v oboru dopravy, u záchranářů a podobně. Je schopna zaujmout oko diváka podobně jako červená barva. Proto se s ní opět setkáme v rámci akcí. Není však tolik agresivní, takže se hodí i tam, kde by byla červená barva příliš výrazná.
Modrá barva
Zde je významné propojení s vodou. Proto ji uvidíme především u společností pracujících v oboru, který zahrnuje vodu.
Modrá barva symbolizuje pocit jistoty a bezpečí. Setkáme se s ní například u log právních společností, pojišťoven a podobných „vážnějších“ oborů. Najdeme ji také u politických stran.
Zajímavostí je, že modrá barva symbolizuje také vyšší věk. Proto je například logo Facebooku modré, aby přitáhl více mladistvých uživatelů a zároveň v nich vzbudil důvěru.
Fialová barva
Tato barva vyvolává především pocity luxusu a vyšších tříd. Je barvou kreativity, tajemna a nových, až zakázaných věcí. Najdeme ji například u drahých značek.
Studená modrá s větší příměsí modré barvy evokuje spíše duchovní růst a klid, kdežto odstín s větší dávkou červené vyvolává vášeň a neklid.
Zelená barva
Jak už jsme si řekli na začátku, zelená barva je symbolem přírody, bio a zelených potravin a společností zabývajících se přírodou, od péče o konkrétní prostředí po těžařské společnosti.
Dále vyvolává pocit zdraví, takže se s ní můžeme setkat u lékáren a lékařských zařízení.
Šedá barva
Šedá barva evokuje profesionalitu a nadčasový přístup. Zároveň je velice konzervativní a decentní. Setkáme se s ní u právnických firem, státních orgánů a podobně. Tato barva je spíše bez emocí, ale lze ji spojit s pocitem vážnosti a důležitosti. Ve vizuálním řešení se většinou používá v kombinaci s dalšími barvami, které jí dodají emoce, ale které zároveň tlumí.
Černá barva
Podobně jako fialová, i černá barva značí luxus a evokuje pocit vyšších tříd. Je známkou autority. Proto se s ní setkáme u luxusních značek a pánských obleků.
Bílá barva
Bílá barva je spojována s čistotou a nevinností. Vytváří dojem neposkvrněnosti a upřímných záměrů. Ve vizuální podobě je použita zpravidla jako doplňková barva, případně se s ní setkáme jako s pozadím, kde je dojem z ní potlačen.
Zároveň se jedná o barvu vytvářející pocit sterilnosti, která pracuje dobře se světlem. Proto ji najdeme například v lékařských zařízeních.
Teplé a studené tóny
Barvy můžeme dále rozdělit na teplé a studené tóny. Teplé odstíny obecně vyvolávají pocity pohody a harmonie, působí však aktivně a tvůrčím dojmem. Jejich použití však musí probíhat s rozvahou. Ve chvíli, kdy je zkombinujete nevhodným způsobem, můžete dosáhnout pravého opaku. Oproti tomu studené barvy vyvolávají pocit klidu a harmonie.
V dnešní době má většina uživatelů v podvědomí zapsaný určitý design a barevnost jako známku levného produktu a naopak jiný vizuál si spojí se známkou kvality. Velká část nákupů proběhne zpravidla na základě vizuálu.
Vzpomeňte si například na bio produkty a jejich balení. Oproti komerčním obalům „nezdravých potravin,“ které najdeme v supermarketech, se výrazně liší. Obaly jsou zpravidla matné a dbáno je i na kvalitní designové zpracování, které je často doplněno o ilustrace tradiční technikou. Pokud by prodejce zabalil vyloženě nezdravou potravinu do tohoto kabátu a zvýšil u ní cenu, většina kupujících ji podvědomě koupí v domnění, že kupují zdravý produkt. Jen málokdo si přečte složení. A tak je to se vším. Spěcháme a zapomínáme se ptát, co vlastně kupujeme. Právě z tohoto faktu těží psychologie barev.
Teď už se však dostáváme k individuální psychologii barev. Ta je v nás utvářena na základě prostředí, ve kterém se pohybujeme. Například loďař si automaticky spojí modrou barvu s vodou a nenapadne ho v první chvíli právnická firma a podobně.
Je to dáno prostředím, ve kterém jsme vyrůstali, naší profesí, pohlavím a životním stylem, na který jsme zvyklí. Důležitou roli hraje také kultura.
Odlišné vnímání barev žen a mužů
Zde bychom se mohli obrátit především k výzkumům, které se zabývají oblíbeností barev u pohlaví. Zatímco muži dávají přednost tmavým barvám, u žen jsou to většinou světlé tóny nebo třeba fialová. Dalším rozdílem je, že muži dávají přednost jasným jednoznačným barvám. Oproti tomu ženy jsou citlivější na vnímání jemných odstínů, takže jim nedělá problém rozeznat meruňkovou od lososové.
Z toho vyplývá, že by měl být při návrhu vizuální stránky brán ohled nejen na konkrétní barevnost, ale také na sytost zvolených barev.
Přemýšlíte o vytvoření nové webové stránky, webové aplikaci nebo potřebujete navrhnout nové logo? Jsme tu pro vás. Rádi poznáme vás i váš projekt a navrhneme optimální řešení pro dosažení předem stanovených cílů.
Neváhejte nás kontaktovat