SEO vs. PPC

V momentě, kdy si přejete propagovat své podnikání, zlepšit návštěvnost webu, zvýšit zisky a mnoho dalšího, vyvstává nutně důležitá otázka. Vyplatí se investovat spíše do PPC nebo do SEO? Obojí má své výhody a nevýhody.

SEO vs. PPC

Zprvu pro vás může být těžké rozeznat od sebe SEO a PPC ve výsledcích vyhledávání. Ukažme si tedy rozdíl.

Pokud si zadáte do Googlu dotaz, který chcete najít, například plánujete novou kuchyni, dotaz bude znít 'kuchyně'. Zobrazí se vám výsledky vyhledávání - nejdřív ty, označené jako „reklama/sponzorováno“. A právě to je PPC reklama.

Následuje výčet výsledků organického vyhledávání, spadající pod SEO. Čím lepší pozici výsledek má, tím lepší je to samozřejmě pro podnikání. Nejžádanější je první strana. Pokud jste ve výsledcích na páté straně, většina uživatelů k vám nemusí ani dojít. Tuto pozici zlepšíte skrze již zmíněné SEO.

Teď už se ale podívejme na výhody a nevýhody obou variant.

SEO - výhody

Jednou vytvořený obsah se neztratí

Výhodou SEO je, že veškerý obsah, který vytvoříte, ať už vy nebo správce obsahu, kterého si zaplatíte, se neztratí. Pokud je práce konzistentní a probíhá alespoň půl roku, návratnost investované energie a finanční částky se může vracet i dlouho po té. Jakmile máte pečlivě vybudovaný základ, stačí už obsah pouze doplňovat a optimalizovat.

SEO nemá omezení a pravidla

Na rozdíl od PPC vám nikdo nebude schvalovat obsah. PPC reklama je omezena mnoha pravidly, která při tvorbě obsahu na web nemusíte vůbec řešit. I SEO má sice svá pravidla, ale ta jsou mnohem volnější a většina obsahu se do nich bez problému vejde.

Výsledky vyhledávání

Lidé hledají na internetu všechno možné. Výhodné je založit si blog, kde jim na jejich otázky poskytnete odpovědi. Ve chvíli, kdy u vás opakovaně najdou to, co hledají, půjdou příště na jistotu.

Platba za proklik

Dostat se na dobrou pozici v organickém vyhledávání sice stojí měsíce práce, ale ve chvíli, kdy této pozice dosáhnete, kdykoli na vaši stránku někdo klikne, už nic neplatíte. Oproti tomu za PPC platíte vždy.

SEO – nevýhody

Dlouhodobá investice

Na rozdíl od PPC reklamy, která může přinést výsledky prakticky okamžitě, SEO je běh na dlouhou trať. Nejen, že je potřeba obsah pečlivě krok po kroku vybudovat, ale navíc chvíli trvá, než si vyhledávací roboti obsah načtou.

Někdy vlastní síly nestačí

SEO si můžete dělat sami nebo si můžete někoho najmout. Najmout si odborníka sice stojí peníze, ale většinou je to levnější než váš vlastní čas. SEO totiž neobnáší pouze psaní blogových příspěvků, ale také analýzu klíčových slov, znalost základů HTML a CSS a znalost technického fungování vyhledávačů včetně indexování, souborů sitemap, struktury URL adres, vícejazyčných řešení, přesměrování a podobně. Studovat a vytvářet vše svépomocí se vyplatí pouze v případě, že do toho máte opravdu chuť a znalosti dlouhodobě využijete. Pokud jste však například řemeslník, který tráví většinou času v dílně a práce s počítačem je mu obecně cizí, vyplatí se najmout si někoho, kdo udělá vše potřebné za vás.

Dlouhodobá viditelnost

Na rozdíl od PPC kampaně, ve chvíli, kdy kampaň skončí a z internetu takřka zmizí, SEO je mnohdy mnohem viditelnější a je potřeba pečlivě rozmyslet obsah. Statické texty na webu či články na blogu zůstávají na stránkách někdy i celé roky, takže se vyplatí mít dlouhodobou strategii. V tomhle je PPC mnohem rychlejší co do přípravy a spuštění první kampaně.

Konkurence

V nespolední řadě se může jako nevýhoda ukázat i vysoká konkurence. Pokud chcete prodávat něco, co je na trhu již dobře pokryto a vaše konkurence má větší finanční prostředky a může si dovolit mít na vše profíky, jen stěží jí budete konkurovat, pokud teprve začínáte.

Obecně však lze říci, že se SEO vyplatí téměř každému. Jednou udělaná práce se neztratí a lze na ni kdykoli navázat. Obsah však musí být vždy kvalitní. S tím vám může pomocí profesionální copywriter.

První pozice ve vyhledávání obsadí vždy PPC

Ať už pracujete na SEO sebevíc a vaše pozice je sebelepší, nikdy se nedostanete s výsledky ve vyhledávání nad první placené pozice, které patří PPC reklamě.

PPC – výhody

Výsledky prakticky ihned

I zde si na výsledky chvíli počkáte, ale oproti SEO jsou mnohem rychlejší. Výsledky jsou sice ovlivněny mnoha faktory, ale především záleží na tom, kolik jste ochotni do reklamy investovat.

Snadnější proces

Tenhle bod bychom mohli zařadit spíše do nevýhod. Ani PPC sice není jednoduché a je potřeba mít hodně znalostí a především zkušeností, ale jedná se víceméně o technické informace, které si lze nastudovat. Alespoň tohle se dočtete na mnoha webech. Nemůžeme říct, že by neměly pravdu, ale tak jednoduché to také není.

Sice se na mnoha stránkách dočtete, že spuštění kampaně a získání prvních výsledků není nic složitého, ale i zde platí, že by měla být kampaň promyšlena a postavena na kvalitních základech. Je pravděpodobné, že na prvních kampaních, pokud s nimi nemáte zkušenost, proinvestujete zbytečně moc bez úměrných výsledků.

Penalizace od Google

Při nesprávné práci s obsahem v rámci SEO se může snadno stát, že dostanete penalizaci od Google. Oproti tomu PPC reklama musí projít schválením ještě před tím, než je spuštěna. Máte tedy jistotu, že to, co vypustíte, nebude mít negativní odezvu v podobě nežádoucího obsahu a následného postihu. Jak u SEO tak u PPC však tohle řešit nemusíte, pokud budete spolupracovat s kvalitní firmou s mnohaletými zkušenostmi a potřebnou certifikací, disponující týmem kvalitních copywriterů a grafiků.

Sami si zvolíte cílovou stránku

U PPC reklamy si můžete sami zvolit stránku, na kterou budete uživatele skrze reklamu odkazovat. Vybrat můžete nejrůznější akční nabídky a podobně, které by se v běžném organickém vyhledávání nedostaly na přední pozice.

Možnost přesného cílení

PPC nabízí možnost přesného cílení. Sami si zvolíte, kdy a kde se bude vaše reklama zobrazovat. Můžete cílit na určité věkové skupiny, na okolí vašeho města, na uživatele podle konkrétních zájmů a podobně.

PPC – nevýhody

Cena

Na rozdíl od SEO, které ne vždy stojí peníze (například pokud si sami vytváříte obsah blogu), za PPC je potřeba zaplatit vždy. Proto se mu někteří podnikatelé stále vyhýbají. Tohle bychom však nemuseli řadit do negativ – při kvalitním vedení kampaně je PPC ziskové.

Také zde platíte za proklik – nikoli za provedenou konverzi. Cena za jeden proklik se může pohybovat v řádu halířů, ale v některých oborech může dosahovat mnohem více. Tohle a mnoho dalších proměnných určuje konečnou cenu za PPC kampaň. I zde se vyplatí najmout si specialistu. Nejen, že vám sdělí konkrétní čísla a poskytne užitečné informace, ale také poradí s celkovým on-line marketingem vašeho podnikání.

Pravidelná kontrola

PPC nestačí pouze spustit a čekat na výsledky. Kampaň je potřeba pravidelně kontrolovat a měnit nastavení podle aktuálních výsledků. I zde se vyplatí spolupracovat se specialistou, který tomu rozumí a vytěží z kampaně maximum.

Shrnutí na závěr aneb co je vhodnější?

Pro každého jiná varianta. Záleží na oboru podnikání, fázi v jaké se váš projekt nachází a mnoha dalších faktorech. V mnoha případech je to kombinace obojího.

Pokud stále váháte, do čeho investovat, neváhejte se na nás obrátit. Rádi s vámi probereme vaši představu, určíme reálné cíle a navrhneme optimální řešení pro jejich dosažení.

Neváhejte nás kontaktovat


Publikováno: 14. 6. 2021
Blanka Kochová