Microsoft Clarity – nový analytický nástroj

Dnešní internetová doba je založena na měření. Kolik lidí na můj web přijde, jak dlouho se tam zdrží a proč vlastně přišli. To je jen několik málo otázek, na které se snaží provozovatelé stránek skrze nejrůznější analytické nástroje odpovědět sami sobě. I k tomu může sloužit nástroj Microsoft Clarity.

Co nám Microsoft nabízí a slibuje

K oficiálnímu prvnímu vydání nástroje Clarity došlo 28. října roku 2020. Jedná se o analytický nástroj, který dává určitý přehled o tom, jak návštěvníci webu interagují. Na co klikají, kde tráví nejvíce času a kterých prvků na webu si naopak ani nevšimnou. To dává provozovatelům webu cenná data, podle kterých mohou své weby později upravovat. V současné době tento nástroj testujeme, abychom mohli zákazníkům nabídnout pro sledování jejich webu i tuto novinku.

Microsoft Clarity je zajímavým nástrojem, který nám může dát cenná data. I díky nim pak můžeme vylepšit SEO či PPC kampaně.

Kolik Microsoft Clarity stojí a jak funguje

Výhodou je, že nástroj Microsoft Clarity je zdarma.

V rámci jednoho účtu navíc můžete sledovat neomezený počet webů s neomezenou návštěvností. Podle Microsoftu by měl být nástroj optimalizovaný tak, aby nedocházelo ke zpomalování webu. To by totiž mohlo mít za následek odliv návštěvníků. Microsoft také potvrdil, že jeho nástroj Clarity je plně v souladu s GDPR.

Kód pro měření návštěvnosti a dalších užitečných parametrů stačí jednoduše vložit na web a Microsoft Clarity tato data začne sbírat. Lze využít také Google Tag Manageru, který se používá pro správu měřících nástrojů.

Clarity není náhradou Google Analytics, ani se o to nesnaží. Na jednom webu tak můžete mít oba dva nástroje, případně můžeme data od Microsoftu přenést do Google Analytics.

Hlavní funkce

Popsali jsme si, co by měl tento nástroj umět a jak funguje. Nyní se ale dostáváme k tomu, co vám Microsoft skutečně nabídne. V základu se dá říct, že nabídne tři základní funkce, které vám dají přehled o tom, jak se zákazníci na webu chovají.

Dashboard

Na dashboardu, tedy na základní obrazovce, se můžete podívat na nejrůznější metriky. Ty v sobě zahrnují základní údaje:

  • Počet relací
  • Počet návštěvníků a informace o tom, odkud přišli
  • Počty navštívených stránek v rámci relace
  • Nejnavštěvovanější stránky
  • Informace o zařízení, ze kterého návštěvník web čte
  • A další…

V rámci dashboardu se ale můžete podívat také na čtyři velmi zajímavé parametry, které vám nabídnou důležitou zpětnou vazbu. Jedná se o:

  • 'Mrtvá kliknutí' – to jsou kliky, při kterých návštěvník stránky nedostane zpětnou vazbu. Zkrátka klikne na tlačítko a nic se dlouho neděje. Pomocí těchto „mrtvých kliků“ můžete vědět, které prvky webu je třeba optimalizovat.
  • Quick backs – V rámci SEO se doporučuje mít odkazy také na relevantní externí weby. Pomocí nástroje Quick backs můžete zjistit, kolik uživatelů se po rozkliknutí externí stránky vrátí zase na váš web.
  • Rage clicks – Znáte ten pocit, když frustrovaně klikáte na jedno místo pořád dokola, protože stránka například nefunguje nebo nemůžete najít to, co potřebujete? Přesně tyto kliky Clarity také zaznamenává.
  • Nadměrné posouvání – Tento parametr vás může upozornit na to, že návštěvníci rolují stránkou nahoru a dolů více než by bylo zdrávo. Pokud se tak děje, upozorňuje vás to na určitý problém – špatně rozvržené UX, nepřehlednost webu atd.

Záznam relace

Každý návštěvník, který na váš web přijde, „je nahráván“. Přesněji řečeno můžete zaznamenávat všechny jeho pohyby, kdy a kam roloval či kam klikal. To vám může přinést velmi užitečná data pro budoucí úpravu vašich webových stránek.

Tepelné mapy (heatmap)

Princip fungování tepelných map, tzv. heatmap, je jasný. Můžete zjistit, kde uživatelé nejvíce klikají, kde tráví s myší nejvíce času atd. Tato důležitá data můžete opět využít pro lepší umístění reklamy či CTA tlačítek.

 

Potřebujete pomoci s nasazením nástroje Microsoft Clarity na váš web nebo pomoci s webovou analytikou?

Neváhejte nás kontaktovat


Publikováno: 15. 1. 2021
Blanka Kochová