Kanibalizace klíčových slov

Pojem kanibalizace klíčových slov pochází z anglického keyword cannibalization a setkáme se s ním v rámci SEO. Pod tímto termínem najdeme situaci, kdy si dvě nebo i více stránek konkuruje v rámci hledaných dotazů, klíčových slov, se stejným záměrem hledání. V angličtině bychom to označili jako search intent. Setkáme se s tím především u webů s rozsáhlým obsahem, který se rychle rozrůstá.

Ve chvíli, kdy uživatel zadá do vyhledávače hledaný výraz, zobrazí se mu nejrelevantnější výsledky s tím, že z jednoho webu je to vždy maximálně jedna stránka. To stejné platí v rámci subdomén. Výjimkou jsou autoritativní weby.

Řešením je odstranit kanibalizaci klíčových slov a soustředit se na jednu stránku, která přivede více návštěvníků v rámci vyhledávačů. Například sloučit stránky v jednu jedinou s tím, že na tuto vytvořenou stránku přesměrujeme link juice stránek ostatních. Výsledná stránka bude silnější, než všechny původní stránky jako samostatné jednotky. Dalším řešením je slabší stránky smazat. Pokud by bylo vhodné zachovat všechny stránky, je potřeba upravit jejich klíčová slova. Lze také zakázat indexaci webové stránky.

Problém nastává v případě, kdy mají starší a pro nás v dané době už méně cenné stránky, například staré blogové příspěvky, lepší pozice ve vyhledávání než stránky, kterým bychom dali přednost, například kategorie produktů, nové stránky představující novou verzi produktu a podobně.

Je však rozdíl, zda se jedná o konkurující si obsah, tedy dvě stránky s podobným obsahem nebo jde koncepčně odlišné stránky, které sice mají stejné téma, ale rozdílný obsah, například blogový příspěvek a kategorii produktů. Jinak řečeno, pokud je každá ze stránek hledána v jiném kontextu, o kanibalizaci klíčových slov se nejedná.

Jak zjistit kanibalizaci klíčových slov?

Použít k tomu můžete tři metody.

  • Google Search Console – v záložce „Výkon“ se podívejte na konkrétní klíčová slova a skrze ně si otevřete „Stránky.“ Pokud zde najdete více rozdílných stránek, může jít o kanibalizaci klíčových slov. Nevýhodou je časová náročnost a pracnost.
  • Site:example.cz – druhou variantou je zadat do vyhledávače klíčové slovo a za ně doplnit site:example.cz. Tato technika je však pracná a nepřesná.
  • Vhodné nástroje – s řešením vám pomůže také celá řada speciálních nástrojů, například SemRush nebo Marketing Miner. Většinou se jedná o placené nástroje, ale vzhledem k automatizaci procesu a časové úspoře se to může u větších projektů vyplatit.

Řešíte i vy obsah webu? Rádi pro vás zajistíme kvalitní SEO, včetně copywritingu a dalších podstatných prvků. Kontaktujte nás.