SEM je anglická zkratka Search Engine Marketing, někdy se též používá pouze Search Marketing. Jak název napovídá, tak jde o marketing ve vyhledávačích (Search Engine).

4 základní části SEM:

  1. SEO - Search Engine Optimization (Optimalizace pro vyhledávače)
    Zobrazování mezi přirozenými výsledky vyhledávání. Jde o neplacené pozice mezi výsledky. Čím kvalitnější máte webové stránky, tím se zobrazují na lepších pozicích ve vyhledávání.
  2. PPC - Pay Per Click (Platba za klik)
    Zobrazování nad a někdy i pod přirozenými výsledky vyhledávání. Jde o placené pozice, kdy každý proklik stojí určitou částku.
  3. Přednostní výpisy
    Seznam i Google mezi výsledky vyhledávání vkládá i přednostní výpisy z katalogů firem (Firmy.cz, Google Moje firma - dříve Google adresář firem).
    Na Firmy.cz lze zaplatit přednostní pozice v katalogu firem, za odměnu se pak firemní zápis může zobrazit i ve fulltextovém vyhledávání na Seznam.cz. Na Google se firemní zápisy vkládají mezi výsledky vyhledávání zdarma, kdy Google vyhodnotí (dle lokality, shody názvu firmy s hledanou frází atd.), že je vhodné firemní zápis zobrazit.
  4. Srovnávače zboží - Heureka.cz, Zboží.cz, Google nákupy, Glami.cz, Favi.cz a další.
    E-shopy mohou v markeringu využít tzv. srovnávačů zboží. Jde o servery, které shromažďují informace o produktech od registrovaných e-shopů a díky tomu je možné srovnávat nabídků konkrétního zboží. Přednostní pozice e-shopů při porovnávání produktů jsou placené formou PPC (Pay Per Click).

Obecně SEM (Search Engine Marketing) zahrnuje všechny možné způsoby propagace ve výsledcích vyhledávání, kterých je více než výše uvedené 4 základní možnosti.