Zásady e-mail marketingu

E-mail marketing je důležitou součástí budování úspěšného brandu a neopomenutelnou částí on-line marketingu. Jedná se o komunikaci se stávajícími i potenciálními zákazníky prostřednictvím obchodních sdělení zasílaných e-mailem. Může se jednat o upozornění na nový produkt, zaslání nových informací k již zakoupenému zboží či službám nebo přání k Vánocům. Pro dosažení optimálních výsledků je potřeba správně nastavit strategii a dodržet několik pravidel.

E-mail marketing je poměrně snadná forma propagace a způsob, jak oslovit více uživatelů najednou s možností poměrně přesného cílení. Jeho cenová dostupnost umožňuje využití pro živnostníky a menší firmy, které teprve začínají, stejně jako pro rozsáhlé podniky. Navzdory rostoucí oblibě sociálních sítí je e-mail stále nejpoužívanější formou on-line komunikace.

Typy e-mail marketingu

V rámci e-mail marketingu lze rozlišit několik typů obchodních sdělení, které lze zaslat.

  • Potenciální zákazník – sem spadá komunikace s uživateli, kteří patří mezi potenciální zákazníky. Mohli se přihlásit k odběru newsletteru nebo jste jejich kontakt získali například na základě stažení e-booku zdarma a podobně. Teprve jim zasíláte informace, na základě kterých očekáváte, že by mohli provést další konverzi.
  • Zákazník – do druhé kategorie můžeme zařadit ty, kteří u vás již nakoupili. Zaslat jim můžete upozornění na nové produkty, přání k narozeninám se slevovým kódem pro další nákup a podobně.
  • Automatické e-maily – do e-mail marketingu spadají také automatické e-maily jako je potvrzení objednávky, oznámení o přijetí platby nebo zaslání dotazníku spokojenosti.
  • Pravidelné e-maily – uživatelům lze zasílat také pravidelné e-maily například v rámci nových blogových příspěvků, setkání a dalších akcí, ať už v on-line nebo v reálném světě.
  • Při tvorbě e-mailového sdělení můžete velice snadno a dobře cílit na uživatele, kteří již nakoupili, kteří se sami přihlásili k odběru newsletteru nebo například na ty, kteří se přihlásili a opustili plný nákupní košík.

Pouze vyžádaná obchodní sdělení

Aby bylo možné e-maily s obchodním sdělením rozesílat, je potřeba mít vlastní databázi kontaktů. Její budování může být zdlouhavé, ale rozhodně se vyplatí. Abyste totiž mohli obchodní sdělení zaslat, je potřeba mít od uživatele jeho svolení. Ze zákona není možné rozesílat nevyžádaná obchodní sdělení. Proto se nevyplatí sázet na zakoupení databáze kontaktů. Kromě porušení zákona získáte ve většině případů databázi nerelevantních e-mailových adres, jejichž adresáti vás neznají a většinou na vaši zprávu nebudou reagovat. V tom lepším případě vůbec neexistují a pošta naštěstí nebude doručena.

Rozesílání obchodních sdělení regulují dvě právní normy:

  • Zákon č. 480/2004 Sb. – zákon určuje komu a za jakých podmínek smí být zasláno obchodní sdělení.
  • Zákon č. 101/2000 Sb. – jedná se o zákon zabývající se ochranou osobních údajů, známější pod zkratkou GDPR.

V začátcích tvorby vlastní databáze kontaktů je vhodné sáhnout po nějakém magnetu, který uživatele přitáhne a přiměje je k registraci k odběru newsletteru a podobně. Tím se může stát například stažení e-booku zdarma nebo zaslání vzorku produktu.

Výběr vhodného nástroje

Pro úspěšný e-mail marketing je výběr toho správného nástroje klíčový. Ten by se měl odvíjet od požadavků a cílů, kterých chcete dosáhnout.

Důležitá je podpora, import kontaktů, návod, který vás provede přípravou a zasláním prvních e-mailů a mnohá další kritéria. Jaké služby jsou defaultní a za jaké bude potřeba si připlatit?

S výběrem toho správného nástroje přímo pro vás vám snadno poradí odborníci s dlouholetou praxí.

Stanovení jasných cílů

E-mail marketing by měl být postaven na přesně promyšlené strategii, která bude sledovat dosažení předem stanovených cílů. Mezi ně může patřit několik nejčastěji volených.

  • Obrat a prodej – většina e-mailů s obchodním sdělením cílí na zvýšení obratu a prodeje.
  • Povědomí – dalším cenným bodem je povědomí o vaší značce.
  • Databáze kontaktů – další možností je budování vlastní databáze kontaktů, její rozšíření.
  • Vztah – důležitým aspektem e-mail marketingu je také budování užšího vztahu s uživateli.

Výhody a nevýhody

Stejně jako vše, i e-mail marketing má své výhody a nevýhody, se kterými je potřeba počítat. Většině nevýhod však lze snadno předejít s dostatečným plánováním.

Výhody

  • Cena – jedná se o levnou formu propagace, která je dostupná prakticky pro každého.
  • Dostupnost – e-mailů marketing je velmi snadno dostupný. Potřebujete pouze databázi kontaktů, obchodní sdělení a vhodný nástroj/software pro rozeslání.
  • Rychlost – cesta od myšlenky k rozeslání jednoho obchodního sdělení stovkám nebo i tisícům uživatelů může trvat pouze několik minut.
  • Statistiky – snadno zjistíte míru konverze.
  • Přímé sdělení  - snadno uživateli sdělíte vše, co si přejete. Nemusíte spoléhat pouze na blogové příspěvky nebo na komunikaci na sociálních sítích.
  • Databáze - skrze rozesílání e-mailů lze zvýšit stávající počet kontaktů v databázi.

Nevýhody

  • Databáze – napsat e-mail sice zabere pár minut, ale potřebujete databázi kontaktů, na kterou jej budete moci zaslat a tu nevytvoříte během chvilky.
  • Plánování – u rozsáhlejších projektů s konkrétními cíly je potřeba věnovat e-mail marketingu dostatek plánování. Strategie by měla dovést uživatele ke konkrétním konverzím, aniž by spamovala jejich e-mailové schránky velkým množstvím sdělení. Komunikace by měla být ucelená a mít jednoznačný směr a náboj.
  • Grafika – sepsat text do přijatelné podoby není nic těžkého. Složitější je to u grafických šablon, které se musí zobrazovat správně v jednotlivých e-mailových klientech, v prohlížečích i na nejrůznějších zařízeních.
  • Spam – sám uživatel nebo nástroj e-mailové schránky může vyhodnotit zprávu jako nevyžádanou poštu a vyhodit ji do spamu.
  • Nedoručený e-mail – ne všechny e-maily jsou vždy úspěšně doručeny jejich adresátům.

Vyhodnocení výsledků

Na základě získaných dat je vhodné vytvořit přehled výsledků, které vám dají zpětnou vazbu. Zjistíte, které e-maily byly úspěšné, kde byla úspěšnost menší, které byly častěji otevřeny a z kterých uživatelé provedli nejčastěji konverzi.

Při dlouhodobém sledování lze snadno zjistit, kde je potřeba změna a co naopak funguje a lze to ponechat ve stávající podobě.

Se získáním přesných výsledků pomůže vhodný nástroj, například Google Analytics od společnosti Google nebo nástroj Clipsan. Lze však využít i další metody.

  • Testování A/B verzí – během přípravy e-mailů lze vytvořit několik variant, které se budou lišit například v předmětu či obsahu a sledovat, která varianta bude nejúspěšnější s ohledem na požadovanou konverzi.

S tím mnoha dalšími přístupy vám nejlépe poradí specialista v oblasti on-line marketingu.

Copywriting

V nespolední řadě bychom měli zmínit také copywriting. Nejlépe oslovíte stávající i potenciální uživatele těmi vhodnými slovy. Jinak lze komunikovat s klienty právní firmy a jiný jazyk vyžaduje módní e-shop nebo prodejna se zdravou výživou.

S tím vším vám poradí naši copywriteři, kteří pro vás rádi připraví texty na míru.

Rádi byste využili v rámci propagace e-mail marketing? Jsme tu pro vás. Neváhejte se na nás obrátit. Rádi se s vámi podíváme na váš projekt, společně projdeme cíle, kterých chcete dosíhnout a navrhneme optimální řešení.

Neváhejte nás kontaktovat