Migrace webu

Dříve nebo později můžete dojít do bodu, kdy budete chtít pro svůj web nový vzhled nebo ho budete chtít přesunout na novou doménu či zvolit jiný hosting. Spadat sem může také přechod z HTTP na HTTPS či sloučení několika webů dohromady. Důležitým zásahem může být také úprava struktury URL nebo změna architektury webové stránky. Migraci webu můžeme popsat jako kterýkoli větší zásah, který je potřeba zohlednit při jeho optimalizaci pro vyhledávače.

Aby vše proběhlo hladce, je potřeba se na migraci webové stránky pečlivě připravit a neopomenout několik zásadních bodů. Spadá mezi ně například vzhled webové stránky pro uživatele. V případě, že bude prováděná změna na webu dočasně vidět nebo bude webová stránka po nějakou dobu nefunkční, měli byste uživatele, kteří web navštěvují, upozornit. Migrace by měla probíhat v době nízké návštěvnosti, což jsou většinou noční hodiny a také by k ní nemělo docházet před dny, kdy nebudete pro uživatele dostupní. Jedná se většinou o svátky či víkendy. Uživatele můžete upozornit nejen na webu, ale také na sociálních sítích a dalších komunikačních kanálech, které využíváte. Při změně domény je vhodné ponechat původní adresu ještě nějakou dobu aktivní a odkazovat z ní na nové umístění webu.

Pro zamezení delšího výpadku je někdy (při přesunu obsáhlejších projektů) vhodné postupovat po částech a nejprve vytvořit testovací verzi nové webové stránky, nejprve vše vyzkoušet a v případě, že vše funguje, přesunout celý web do nového provozu. To se týká i jednotlivých změn. Pokud měníte hosting, doménu a další prvky, například plánujete celkový redesign, nepouštějte se do všeho najednou. Jakmile provedete jednu větší změnu, zkontrolujte, že vše funguje a teprve až je vše bezpečně odladěné, přistupte k další úpravě.

Migrace webových stránek

Samotná migrace webových stránek by se měla skládat z několika kroků.

Plánování a testování

Než se pustíte do migrace, je potřeba udělat pečlivou analýzu stávajícího stavu webové stránky a jejího současného výkonu, aby bylo možné data úspěšně porovnat s daty získanými po provedení změn a získat tak nové hodnoty, které pomohou k lepší optimalizaci webu. Mezi prvky, které je vhodné porovnat, patří například interní prolinkování webu, pozice ve vyhledávačích či relevantnost jednotlivých klíčových slov.

SEO

Před zahájením změn je vhodné zaměřit se na novou podobu webu z pohledu SEO, zjistit co na stávajícím webu nefungovalo nebo by mohlo fungovat lépe a pečlivě naplánovat nový koncept.

Kontrola před migrací

Před tím, než se pustíte do samotné migrace, je vhodné zaměřit se na několik jednotlivých bodů a vyhodnotit, zda je vhodné je do migrace zahrnout nebo je lepší ponechat je ve stávající podobě. V případě, že je přistoupeno ke změně, lze projít po migraci například následující.

  • Design - z pohledu uživatele sem spadá především design a samotné rozvržení webu, které musí být přehledné a musí se zde snadno orientovat. Z pohledu majitele webu se jedná o důležitou součást SEO.
  • URL - zkontrolovány by měly být URL adresy a jejich struktura i to, zda se na webu nenachází nefunkční odkazy. Důležité je i to, jak se stránky načítají.
  • Titulky a popisky – dalším důležitým bodem jsou titulky a popisky, které se na webu nacházejí, včetně nadpisů a obsahu, který by neměl být duplicitní.
  • XML feed – mezi důležité prvky spadá také mapa webu ve formátu XML, která je důležitá pro komunikaci s vyhledávači či zbožovými srovnávači.
  • Robots.txt – správně nastaven by měl být také tento soubor, který komunikuje s vyhledávacími roboty.
  • Multimediální obsah – zkontrolujte také videa, obrázky a další multimediální obsah, zda je v dostatečné kvalitě a správně se načítá.
  • Responzivita – nový web by měl fungovat na všech zařízeních, jako jsou tablety, mobilní telefony a podobně.

Na závěr je vhodné na nový web opět nasadit analytické nástroje, které jste zvyklí používat. Patří sem například Google Analytics, který vám pomůže doladit nastavení webu a optimalizaci pro vyhledávače.

Po provedení migrace

Po dokončení migrace je vhodné provést celkový audit webové stránky, zjistit poslední nedostatky, opravit je a dovést web k plně funkční verzi, která bude plně vyhovovat vašim potřebám a vytvoří vhodné prostředí pro vaše klienty.

Před srovnáním statistik nové webové stránky s tou starou je vhodné počkat několik týdnů až dva měsíce, než se nový web dostatečně zaběhne a výsledky budou ustálené a relevantní.

První týdny může provázet snížení návštěvnosti, častější dotazy uživatelů a menší míra konverzí. To vše je potřeba postupně doladit, dokud se vše nesrovná. Zaměřit se lze na několik oblastí.

  • Aktivita uživatelů – podívejte se, které stránky navštěvují, kolik na nich tráví času a podobně. Pomoci může teplotní mapa. Porovnat můžete také míru návštěvnosti v rámci vyhledávačů, odkazů z jiných stránek a podobně, stejně jako to, na kterých zařízeních uživatelé web navštěvují.
  • Indexované stránky – porovnejte jejich počet se starou verzí webu.
  • Rychlost webu – dalším důležitým aspektem je rychlost načítání webové stránky. Porovnat ji lze nejen se starou verzí webu, ale také s konkurenčními stránkami.

Migrace webu je náročný proces a za jeho úspěšným provedením stojí celá řada skrytých technických úkonů, na kterých by se měl podílet UX designer, programátor či SEO specialista.

Pokud uvažujete o rozsáhlejší změně webu, neváhejte se na nás obrátit. Rádi s vámi probereme vaši představu, navrhneme optimální řešení a vše doladíme k vaší spokojenosti.


Publikováno: 4. 6. 2021
Blanka Kochová