V Shopea.cz se všichni rádi učíme novým věcem, takže největší konference pro SEO konzultanty je pro nás nutností. Zvláště když se jedná o jubilejní 10 ročník. Jak celý den probíhal?
Ráno začalo nezvykle brzy, ale s jasným cílem. Po probuzení následovala chvíle klidu při snídani, která obsahovala nutričně vyváženou kombinaci, doplněnou o oblíbený čaj. Následovalo nutné ranní vyvenčení psa. Přestože byl vzduch provoněný jarem, neunikl mi specifický jarní pach hnoje všude okolo. Tento detail však nijak neubral na kráse ranní procházky.
Po ranních rituálech a splnění všech nezbytných povinností nastal čas vyrazit na cestu. Auto bylo připraveno, a tak jsem se s nadějí podívala na navigaci – D1 vypadala čistě, a odhadovaný čas příjezdu byl okolo 8:30. Přestože jsem byla k tomuto odhadu skeptická, rozhodla jsem se věřit, že cesta bude plynulá.
Příprava doma byla klíčová. Jasně jsem si uvědomila, že se přímo k Pivovaru Staropramen se autem raději nevydám (vzhledem k parkování). A tak, po 'nečekaném' setkání s kolonou před Prahou, jsem bezpečně dorazila na parkoviště P+R na okraji Prahy.
Zde začíná můj malý dobrodružný výlet směrem k místu konání konference. Přechod od auta k veřejné dopravě byl hladký, díky moderním technologiím. Koupě lístku přes aplikaci ukázala, jak je svět pohodlnější s trochou techniky v kapse. Metro a poté správné přestoupení na šalinu (pardon tramvaj) byly další kroky mé cesty. Vše jsem zvládla s lehkostí a byla odhodlaná stihnout alespoň druhou přednášku dne.
Stihla jsem to. Vybavena cedulkou se jménem a programem usedám v sále. Začala moje první přednáška Richarda Klačka. Richard se zaměřil na to, jak se společnost Taste poprala s analýzou klíčových slov pomocí umělé inteligence. Přístup k tématu, jeho praktické příklady a výsledky, kterých bylo dosaženo, byly fascinující. Využití AI v SEO je téma, které přitahuje stále více pozornosti, a ukázka z praxe od Taste byla více než inspirující.
Následovala přednáška Martina Michálka. Martin, který je známý svou schopností přinášet cenné informace o rychlosti webů, opět nezklamal. Jeho přístup k nové metrice v oblasti rychlosti webů, INP (překlad Martina, který se dobře pamatuje je: „Ihned něco prosím!“), byl nejen informativní, ale i zábavný.
Martin zdůraznil důležitost rychlosti webu pro konverze a nutnost pravidelného měření, aby bylo možné identifikovat a řešit problémy. Dále připomněl co znamená Lightouse score , že to není rychlost webu a měli by se využívat spíše Core Web Vitals metriky, případně super je nástroj pagespeed.cz. A přidal konkrétní tipy: například. Mnimalizujte DOM, zaměřte se na menu a je ho složitost, nedávejte uživateli okamžitou reakci (filtry u e-shopu) opatrně s nástroji jako je například Tik Tok pixel - potřebuje hodně dat....
Coffee break nabídl nejen možnost doplnit energii díky kávě, čaji a velmi dobrém občerstvení, ale také příležitost pro networking. Pro introverta, jakým jsem, je vstup do již existujících skupinek a zapojení se do rozhovoru výzvou rovnající se horolezecké expedici. Takže Honzy Tichého jsem se na to, zda by přece jen někdy se školením GA4 pro fajnšmekry někdy nedorazil do Brna, zeptat neodvážila, i když jsem ho na chvilku později zahlédla samotného u šatny.
Další bod programu byl vyhrazen pro Vojtěcha Fialu z Pilulky, který se zaměřil na spojení SEO a PR – dvou oblastí, které spolu úzce souvisí a mohou se navzájem podporovat. Připomněl, že důležité je budovat na webu něco, co si zaslouží být odkazováno (například výsledky průzkumů, podcasty,) a že je důležité si uvědomit, že autorita webu není důležitá jen z pohledu Google, ale hraje klíčovou roli i v tom, jak je značka vnímána potenciálními zákazníky a partnery, novináři atd.
Martina Zrzavá Libřická se zaměřila na komunikaci nás SEO specialistů a DEV, probrala metodiky řízení projektů a jak se liší. Ukázala, na co se při spolupráci s DEV týmem zaměřit a na co se ptát a jak by měl vypadat SEO tiket pro DEV.
Sarah Presch vystřihla absolutně bravurně přednášku v češtině, za což sklidila velké ohlasy a má i můj velký obdiv. Ukázala všem přítomným, že pochopení kognitivního zkreslení může pomoct se SEO. Doporučení: Na prvním místě dávejte produkty s nejvyšší cenou, doporučujte podobné položky při placení, zaměřte se na komunikaci výhody produktů a investujte do dobrého designu. Pozor taky na AI, ta je natrénovaná na datech reprezentující společnost jako celek, zanedbává východní způsoby myšlení a odlišnosti menšin.
Výborná polévka Minestrone. A potom teplý bufet – na výběr byli kromě zeleniny hlavně kuřecí řízečky, těstoviny a guláš. Guláš vypadal skvěle a dle ohlasů byl velmi dobrý, ale vzhledem k poněkud malé velikosti talíře jsem zvolila skvělé řízky s bramborem.
Na přednášku Romana Teuschela jsem se hodně těšila. Ukázal toho ohledně mezinárodní SEO opravdu hodně. Ukázal Framwork expanze. Připomněl, že naprosto zásadní je lokalizace webu, což neznamená jen překlad, ale i signály zvyšující důvěryhodnost, zohlednění odlišnosti UX u košíku, zohlednění platebních metod v dané zemi (oblíbenou dát na začátek), cenotvorbu. Z pohledu SEO potom společným jmenovatelem lokalizace je výběr domény, kdy nejlepší varianta je zpravidla varianta místních domén (například domena.cz a domena.de). Obzvláště Němci jsou dost nedůvěřivý a pročítají například i obchodní podmínky e-shopu.
Tomáš Zahálka je součástí poradního týmu SEO pro Shoptet. Ukázal, co je v Shoptetu nového z pohledu SEO a co nás čeká. Protože i Shoptet si uvědomuje, že průměrná CPC neustále roste a SEO tak roste ještě více důležitost.
Kdo nezná, tak dobrým tipem je využití slovníku pojmů pro automatické interní prolinkování. Zapomínat se nesmí ani na využití proměnných pro automatické nastavení meta tagů. Změnami prošel i blog, kdy už nějakou chvíli je možné na blogu používat rubriky (např. Jak na to). Viděli jsme také spoustu ukázek, jak může vypadat zajímavě horní popisek kategorie.
Martin Kopta a Jakub Goldmann přišli ukázat, jaké jsou aktuální trendy v tvorbě webů s vlivem na SEO. Přiznám se bez mučení, příliš designové weby nemám ráda.
Další příležitost pro networking a občerstvení. Tentokrát někdo oslovil mě, takže úspěch – networking splněn. Podařilo se mi i v kole štěstí vytočit výhru dárkové tašky od společnosti Whitepress.
Když se řekne SEO a R nemůže být řeč o nikom jiném než Marku Prokopovi. Bohužel onemocněl, ale o přednášku jsme nepřišli, proběhla na dálku. Repozitář se všemi materiály je dostupný na github.com. Víc k tomu netřeba. Tohle si budu muset projít.
Závěrečná diskuze Šárky Rolné Jakubcové, Zdeňka Nešpora, Zdeňka Dvořáka a výborného Dušana Janovského prolétla spoustu otázek. Hlavně odpovědi Dušana Janovského byli super, takto odpovídám taky. Rychle a stručně – stačí.
A hurá opět do MHD. Tentokrát už zkušeněji. Východ z metra mě tentokrát zaskočil. Ze tří možných koridorů vedl na správnou stranu silnice s parkovištěm jen jeden – a samozřejmě, že to byl ten, který jsem našla jako poslední. A hurá domů. Cesta šla jak po drátkách až na úplný konec. I přes tento nečekaný závěr dne, to stálo za to. Načerpala jsem spoustu zkušeností, které pro Vás v nejbližší době využijeme. Všechny přednášky najdete na: https://www.seorestart.cz/