Zakoupení databáze e-mailových adres se může jevit jako výrazná zkratka na cestě za úspěšným on-line marketingem. Je tu však jedno velké ALE. Zakoupení databáze se většinou nevyplatí a mnohdy rozesláním e-mailů porušíte právní normy, zabývající se regulací rozesílání obchodních sdělení. Přinést to může také celou řadu dalších komplikací.
Budování vlastní databáze může být zdlouhavé a náročné, ale rozhodně se vyplatí. Budete si moci být jisti, že rozesíláte obchodní e-maily pouze na adresy uživatelů, od nichž máte potřebné svolení. Bez něj se totiž neobejdete. V opačném případě se jedná o porušení zákona. V případě, že databázi zakoupíte, riskujete, že získáte nerelevantní kontakty, které v některých případech nemusí vůbec existovat.
Rozesílání obchodních sdělení u nás regulují dvě právní normy:
Další důležité informace si můžete přečíst na stránce Zásady e-mail marketingu.
V případě odeslání nevyžádaného reklamního sdělení vám hrozí také pokuta. Pokud by uživatel, který takto odeslaný e-mail obdržel, kontaktoval Úřad pro ochranu osobních údajů, může být zahájeno právní řízení. Pokuta může dosáhnout výše desítek tisíc korun až několika milionů. Záleží, zda jste právnická či fyzická osoba.
V případě, že používáte e-mailový nástroj, často je v podmínkách použití uveden zákaz rozesílání e-mailů na adresy ze zakoupených databází, případně na seznamy třetích stran. Provozovatel softwaru si mnohdy zakládá na dobré reputaci a pohlídá si, aby skrze jeho nástroj nebyla rozesílána nevyžádaná obchodní sdělení.
Pokud byste zapátrali na internetu, během chvilky narazíte na nabídky prodeje databáze e-mailových adres. Jak jsme si řekli výše, většinou se jejich koupě nevyplatí. Tato varianta se sice může zdát jako zkratka k rychlému vzestupu v podnikání (pouze zaplatíte požadovanou částku a během chvilky rozešlete až tisíce reklamních e-mailů), ale většinou napáchá více škody než užitku.
Po této možnosti sáhne zpravidla začínající podnikatel, který problematice dostatečně nerozumí nebo naopak někdo, kdo se dostal do finančních problémů a hledá cestu, jak z nich co nejrychleji ven. Ani jednomu se po využití této možnosti nebude dařit lépe. Zisk sice může na čas nepatrně stoupnout, ale v potaz je potřeba vzít také negativní dopad na samotné podnikání v podobě negativní pověsti.
Každá e-mailová databáze má svůj původ. Jednou z možností, jak může vzniknout, je skrze zaměstnance, který byl propuštěn nebo odchází ke konkurenci. V takovém případě mu zabere pár minut stáhnout si databázi kontaktů.
Další možností jsou automatičtí roboti, kteří skenují internetové stránky a sbírají z nich e-mailové kontakty. Určitě jste se s tím již setkali – ve chvíli, kdy se registrujete například na bazos.cz a zadáte veřejně e-mail nebo telefonní číslo, do pár dnů se vám ve schránce objeví nevyžádaná pošta nebo vám volá neznámé číslo s reklamní nabídkou.
Databázi e-mailových adres lze vytvořit také skrze internetové soutěže, kde stačí pro výhru pouze zadat e-mail. Tady to však ne vždy musí být nelegální – v pravidlech soutěže je často uvedeno, že s vaší adresou může být dále nakládáno, jak uzná pořadatel za vhodné.
I v tomto případě však získáte pouze seznam cizích uživatelů, kteří o vaši značku nikdy neprojevili zájem, neznají vás a pravděpodobně se netrefíte do jejich zájmů.
Obchodní e-maily jsou ve většině případů rozesílány přes servery, které mají vlastní IP adresu. Služba SenderCode, vytvořená společností Return Path, monitoruje příchozí e-maily po celém světě a vyhodnocuje tzv. skóre kvality. V případě, že si zakoupíte seznam e-mailových adres, riskujete, že mezi nimi budou tzv. spamové pasti. Jedná se o uměle vytvořené adresy velkými společnostmi jako je Google, jejichž úkolem je odhalit rozesílání nevyžádané pošty.
V druhé řadě je to pouhá šeptanda, která vám uškodí. Stačí, aby se na internetu objevil jeden jediný příspěvek na sociálních sítích o způsobu, jakým rozesíláte obchodní sdělení, a během chvilky se to mohou dozvědět tisíce lidí.
Potřebujete vybudovat kvalitní databázi kontaktů nebo podpořit stávající proces? Rádi se s vámi podíváme na váš projekt, probereme cíle, kterých chcete dosáhnout, a navrhneme optimální řešení.
Neváhejte nás kontaktovat