Jak vybudovat úspěšný firemní blog - 1. díl

Jak vybudovat úspěšný firemní blog - 1. díl

Jak vybudovat úspěšný firemní blog - 2. díl

Jak vybudovat úspěšný firemní blog - 3. díl

Nejprve si řekněme, co to blog vlastně je. Jedná se o určitý druh internetového obsahu, platformy, na které lze prezentovat firmu, její zájmy a sdílet s uživateli úspěchy. Současné blogy jsou nejen potravou pro vyhledávače, ale také zdrojem obsahu s přidanou hodnotou. Blogy jsou zpravidla rozděleny do více podkategorií podle témat.

Blogy můžeme rozdělit do několika kategorií. Prvním z nich, které byly dříve nejrozšířenější a nejoblíbenější a na nichž začínalo mnoho dnešních youtuberů, jsou osobní blogy. Autor je zpravidla píše z vlastní potřeby vyjádřit se a sdílet svůj život s ostatními uživateli internetu. Jako další můžeme uvést firemní blogy, jejichž primárním cílem je vytvořit hodnotný obsah v rámci SEO s přidanou hodnotou pro čtenáře. Jejich účelem je zvýšit návštěvnost, zviditelnit značku a pomoci s propagací nových produktů. Jako poslední můžeme uvést odborné blogy, které jsou úzce zaměřené na určité téma.

Často je blog součástí firemního e-shopu, kde funguje jako platforma pro sdílení důležitých informací a komunikaci s uživateli o tématech, která je zajímají. Obsah e-shopu je zpravidla postaven na krátkých článcích o délce 1 až 2 NS (1 NS = 1800 znaků včetně mezer), doplněných o další obsah, například fotografie, podcasty nebo videa, případně infografiku.

Stejně jako další oblasti SEO, i blog je dlouhodobou investicí. Aby byl úspěšný, je potřeba jej pravidelně plnit obsahem, držet krok se čtenáři a aktuálními trendy a především přinášet originální a hodnotný obsah, který bude stát návštěvníkům za přečtení.

Výhody firemního blogu

Zvýšení návštěvnosti webu

Primární výhodou je zvýšení návštěvnosti webové stránky. Na rozdíl od placené reklamy, která běží po určité období, je blog časově neomezený. To znamená, že pokud jednou nakoupíte kvalitní texty od copywritera, už vám zůstanou. Pomalu ale jistě se rozrůstající kvalitní obsah může přitáhnout nové uživatele i po několika měsících od data, kdy je zveřejněn.

Správně napsaný článek podle zásad SEO pomůže umístit web na prvních pozicích ve vyhledávání a přivést tak nové uživatele, aniž by bylo nutné přímo platit za reklamu. Text musí obsahovat potřebná klíčová slova a být správně zaindexovaný. Rozšíření obsahu webu umožňuje rozsáhlejší prolinkování, což zvyšuje důvěryhodnost u robotů vyhledávačů.

Možnost sdílet obsah na sociálních sítích

Pokud už máte článek jednou napsaný, není nic snadnějšího než ho sdílet na sociálních sítích, kde bude mít mnohem větší dosah. Jendou napsaný obsah tak lze zužitkovat hned několikrát – na sociálních sítích stačí sdílet několik vět s odkazem na blog a výzvou k přečtení článku.

Ze čtenáře zákazníkem

Kvalitní a zajímavý obsah blogu může přivést na blog čtenáře, kteří by o vaše produkty či služby jinak neprojevili zájem. Teprve až se začtou do blogu, můžete je skrze texty přimět k nákupu.

Součástí blogového příspěvku, který představuje určitý produkt nebo propaguje konkrétní akci, může být také tlačítko neboli call-to-action, výzva k akci. Ta může uživatele přimět nejen k nákupu, ale třeba k registraci k odběru newsletteru. Dále se může jednat například o stažení e-booku a dalších materiálů. Nejen, že uživateli přiblížíte své podnikání, ale navíc získáte e-mailovou adresu pro zasílání newsletteru.

Influencer nebo ne? Informace především

Influencer z vás možná nebude, ale přesto se můžete stát někým, kdo dokáže ovlivnit myšlení širšího publika. Podnikáte v oblasti ekologie? Založte si blog a sdílejte se svými čtenáři typy, jak být v běžném životě ekologičtí.

Blogové příspěvky můžete využít i v případě, že chcete vysvětlit témata a zodpovědět otázky, na které se vás ptají lidé nejčastěji. Namísto opakovaného psaní odpovědi na tatáž témata se můžete sami rovnou odkázat na své blogové příspěvky. Uživatelé jsou přirozeně sdílní, takže je pravděpodobně, že budou užitečné informace sdílet i mezi sebou.

Možnost dalšího zisku

Úspěšný blog s vysokou návštěvností lze také úspěšně proměnit v další příjem. Zveřejňovat můžete placené PR články. Propagujete například zdravý životní styl a prodáváte pomůcky na cvičení a výbavu do posiloven? Na webu můžete zveřejnit například placené články propagující doplňky stravy. Nejen, že rozšíříte odbornost webu, ale navíc přivedete nové uživatele, kteří se mohou proměnit v klienty. Lidé, kteří hledají doplňky stravy, nemusí nutně chtít koupit nový posilovací stroj, ale ve chvíli, kdy na vašem webu najdou zajímavou nabídku, mohou se pro koupi rozhodnout a tak podobně.

Technické zázemí

Fakta, proč je dobré založit si firemní blog, jsme již prošli. Teď se ještě podívejme na technické zázemí. Sami máme bohaté zkušenosti se zajištěním domén a webhostingu pro naše klienty, takže se s vámi rádi podělíme o několik tipů a zajímavých informací.

Doména webu / blogu

Začněme doménou webové stránky neboli budoucího blogu. Aby bylo možné blog nebo nejprve web, jehož bude součástí, zprovoznit, je potřeba zakoupit unikátní doménu – adresu, na které uživatelé blog najdou.

Jistě si vzpomenete na blogy, které lze založit zdarma. Doména má však v názvu jméno poskytovatele, což vypadá neprofesionálně a navíc se na webu mohou zobrazovat reklamy poskytovatele. Náklady na pořízení vlastní domény se dnes pohybují v řádu několika set korun ročně, takže není problém pořídit si vlastní adresu i s počátečními nízkými náklady v začátcích podnikání.

Webhosting

V rámci našich služeb vám můžeme nabídnout náš vlastní webhosting. V případě, že by vám z nějakého důvodu nevyhovoval, doporučíme vám vhodného poskytovatele.

V dnešní době existuje celá řada poskytovatelů – vhodného poskytovatele vybírejte podle podpory, kterou vám může nabídnout, kapacity, kterou budete mít na úložišti k dispozici a dalších parametrů s ohledem na povahu projektu.

Struktura samotné domény

Vraťme se ještě jednou k doméně. Důležitá je její struktura. Ta může mít nejrůznější podobu. Například „adresa.webu/blog/“ (adresář) nebo http://blog.adresa.webu.cz (subdoména) případně „http://blog.cz,“ (nová vlastní doména), pokud plánujete mít web postavený především na blogu.

Adresář

Jeho výhodou je, že může vycházet z autority hlavní domény. Díky tomu lze zařídit, že bude blog procházen a indexován často roboty vyhledávače, takže se bude obsah lépe a častěji zobrazovat v rámci výsledků vyhledávání. Navíc obsah webu lze pohodlněji měřit za pomoci analytických nástrojů a získat tak přesnější informace, které vám pomohou nejen v rámci SEO, ale také při plánování on-line marketingových kampaní.

Tohle řešení se vyplatí také v případě, kdy chcete mít na starost spíše jeden větší projekt než více menších webů. Také se vyplatí v momentě, kdy blog bezprostředně souvisí s dalším obsahem, který na webu máte.

Subdoména

Zde se dostáváme k vlastní URL adrese. Subdoména funguje v podstatě jako samostatný projekt. Tahle varianta se vyplatí v momentě, kdy potřebujete řešit server odlišným způsobem.

Tahle varianta se vyplatí, pokud plánujete na blog odlišný obsah, než máte na hlavní doméně. Výhodou je i možnost optimalizace na odlišná klíčová slova – i zde se vyplatí mít subdoménu, abyste obsah oddělili. Výhodou je i to, že může mít blog vlastní design.

Abychom si uvedli příklad – pokud například prodáváte rostliny, ale blog chcete zaměřit i na samotné pěstování, vyplatí se část projektu oddělit a pořídit subdoménu.

Nová vlastní doména

V tomto případě vzniká v podstatě nový samostatný web. Jedná se o náročnější variantu, ale i ta má v některých případech své opodstatnění. Samostatný blog se vyplatí například pro pobočku mezinárodní firmy v rámci konkrétní země.

Redakční systémy

Neopomenutelnou součástí nového projektu je také redakční systém. Dnes se s ním setkáme pod názvem CMS. Zkratka pochází z anglického Content Management System. Jinými slovy se jedná o nástroj určený pro správu obsahu.

Stránky tvořené v CSS či HTML jsou dnes spíše ojedinělou variantou. Uživatelsky přívětivý redakční systém umožňuje správu blogu redaktory a dalšími lidmi, kteří nemají s programováním zkušenosti.

Řešením je vybrat si jeden z již mnoha existujících redakčních systému, který nainstalujete na server poskytovatele webhostingu. Případně se můžete obrátit na nás a využít některou z našich šablon, jejichž součástí je blog.

V dalším pokračování článku se podíváme na vizuální stránku webu a řekneme si něco k jeho obsahu.

Potřebujete vytvořit firemní web, jehož součástí bude blog, případně samostatný blog? Rádi s vámi probereme vaši představu a navrhneme pro vás optimální řešení, které povede k dosažení vytyčených cílů.

Neváhejte nás kontaktovat

Publikováno: 19. 8. 2021
Blanka Kochová