Jak vybudovat úspěšný firemní blog - 2. díl

Jak vybudovat úspěšný firemní blog - 1. díl

Jak vybudovat úspěšný firemní blog - 2. díl

Jak vybudovat úspěšný firemní blog - 3. díl

Začněme již slibovanou vizuální stránkou webu. První, co návštěvník webové stránky uvidí, je design. Zaregistruje ho ještě dřív, než si stihne přečíst něco z obsahu. A jak se říká, první dojem je důležitý. Proto byste na šabloně neměli šetřit. Buď na jejím vývoji, nebo na výběru šablony na míru. Záleží, pro kterou variantu se rozhodnete. Obě mají svá pro a proti.

Potřebujete nový blog nebo webové stránky? Můžeme vám nabídnout Tvorbu webových stránek.

Předchystaná šablona

Šablonu lze dnes vybrat a použít v rámci mnoha redakčních systémů. Má předdefinovaný vzhled s možností drobnějších úprav. S trochou šikovností a při výběru kvalitní šablony lze zpravidla upravit vzhled poměrně výrazně, tak, abyste vytvořili na první pohled unikátní design. Stáhnout si můžete také celou řadu dalších šablon k danému redakčnímu systému. Na internetu jich najdete zpravidla požehnaně.

Výhody šablony

Mezi značnou výhodu patří nízká pořizovací cena a rychlost spuštění. Tato varianta se hodí v začátcích podnikání, kdy máte omezený rozpočet. Předem připravená šablony přitom vypadá profesionálně a většinou splní potřeby začínajícího projektu.

Hodí se také v případě, že si nejste zcela jisti, jakým směrem se bude vaše podnikání ubírat a teprve si chcete zkusit provoz blogu a zjistit, jaké budete mít ohlasy. Případně v případě, kdy sami nevíte, jaké nároky na blog budete mít. V takovém případě lze vyzkoušet několik variant bez větších investic a v případě, že se blog osvědčí, můžete kdykoli přejít na jinou verzi nebo si nechat vytvořit šablonu na míru programátorem.

Další výhodou jsou pravidelné aktualizace, které přinesou nové funkce. Moduly na blog lze také zpravidla samostatně dokoupit. Tím vás minou další vysoké výdaje za návrh a tvorbu vlastního řešení.

Výhodou je i výběr z několika stovek až tisíců šablon. Můžete začít ihned vybírat, ještě dřív, než něco zaplatíte. Teprve až si vyberete, můžete zaplatit registraci a pustit se do úpravy a plnění obsahem. V případě, že si necháte udělat šablonu na míru, čeká vás několik koleček konzultací nad návrhy a čekání v rámci až několika týdnů (záleží na složitosti projektu), než bude blog hotový. V tomhle případě můžete šablonu vyměnit během pár kliknutí za večer i několikrát, dokud nenajdete tu, která vám skutečně sedne.

Další nespornou výhodou je responzivita. Máte jistotu, že web poběží bezchybně na monitoru, mobilu, tabletu a dalších zařízeních.

Nevýhody šablony

Především je potřeba počítat s tím, že šablona je univerzální produkt. To znamená, že je postavena tak, aby uspokojila co možná nejširší publikum uživatelů. Šabloně, kterou si vyberete, tak může být podobno dalších sto šablon, nehledě na to, že i tu vaši už mohly použít tisíce lidí. Pozor tedy na originalitu. Tuhle problematiku můžou částečně řešit placené šablony (existují i databáze šablon, které jsou zdarma).

U placených šablon máte k dispozici také většinou již zmíněné aktualizace a někdy i podporu, která řeší vaše problémy. Placená šablona však není zárukou kvality. Může být přehlcena zbytečnými funkcemi nebo mít problémy s kompatibilitou pluginů.

Nevýhodou šablony je, že má předem dané moduly, které jsou její součástí, a některé prvky mnohdy nelze vypnout. I když se může zdát, že je nastavení šablony hračka, pokud s tím nemáte zkušenosti, ne vždy to budete mít během večera hotové. Nad výběrem a optimalizací podle svých představ můžete hravě strávit až několik desítek hodin. V případě, že na to nemáte sami čas, nevyhnete se výdajům za výpomoc. Výhodou je, že tuhle práci zvládne i šikovný student, takže ne vždy je nutné platit za profesionálního programátora.

Šablona na míru

V případě, že si z předpřipravených šablon nevyberete, další možností je nechat si vytvořit šablonu na míru. K této variantě se zpravidla přistupuje tehdy, pokud potřebujete konkrétní moduly nebo máte naopak představu o konkrétním designu.

V tomhle bodě je potřeba poptat designéra, který s vámi sedne nad návrh, sepíše vaše požadavky a návrhy, připojí své postřehy a společně dáte dohromady tzv. skicu.

Kromě náčrtu vizuální podoby webu vznikne také přesný rozkres všech kategorií, podkategorií a dalšího členění blogu. Teprve tento náčrt zpracuje grafik do konkrétnější podoby. Po dohodě může vzniknout více samostatných návrhů a po výběru toho konkrétního může být dále upravován.

Výhody šablony na míru

Jak z názvu vypovídá, výhodou je, že budete mít vše na míru. Výsledný design bude především originální. Web, který je pojatý unikátním způsobem, je mnohem snadněji rozpoznatelný. V případě, že se grafika opravdu povede, je běžné, aby se odkazy na blog objevovaly na webech věnovaných grafice jako referenční ukázka, stejně jako bude web k nalezení v portfoliu autora.

Nevýhody šablony na míru

Nevýhodou mohou být vysoké finanční náklady spojené s návrhem a vývojem blogu. Aby byl výsledný blog responzivní, je navíc potřeba udělat několik kompatibilních návrhů.

Oproti předpřipravené šabloně se může dodací doba webu prodloužit.

Šablony na míru jsou běžné, většina si jich je podobná a uživatelé jsou na ně do jisté míry zvyklí. UX design blogu je zpravidla podobný. Při návrhu blogu na míru se může stát, že bude výsledný produkt natolik kreativní, až bude pro některé uživatele neuchopitelný. Takže pozor na přemíru originality.

Další nevýhodou je absence aktualizací. Redakční a další systémy se neustále vyvíjí, takže můžete při nejmenším po pár letech počítat s dalšími výdaji za úpravu blogu. Na druhou stranu – web design jde rychle kupředu a blogy někdy zastarají rychleji, než bychom čekali. Je tedy možné, že pokud budete chtít nový design, budou výdaje za aktualizace šablony menší položkou.

Kromě šablony blogu na míru Vám můžeme nabídnout také Tvorbu e-shopu na míru.

Šablonu už bychom měli. Teď se pojďme podívat na několik tipů ohledně naplnění blogu obsahem. Jedná se o důležitou součást SEO.

Obsah blogu není při prvním pohledu tím nejdůležitějším. Samotné texty jsou na prvním místě až pro uživatele, kteří vás znají a čtou vaše příspěvky pravidelně. Pro čtenáře, kteří na váš web přišli poprvé, je mnohem důležitější se na blogu snadno zorientovat, pochopit během chvilky členění kategorií a podkategorií, najít vyhledávací políčko a další prvky. Pochopit, které příspěvky jsou nové, které jsou starší a kde najdou téma, které je na web přivedlo.

Členění kategorií

Rozdělení obsahu na konkrétní kategorie by se mělo odvíjet od zaměření blogu a představit uživateli jednotlivé oblasti, kterými se v obsahu rozhodnete zabývat.

Pokud kategorie teprve vymýšlíte, ať už při použití předchystané šablony nebo při vývoji šablony nové, zkuste se zamyslet, jaký obsah chcete prostřednictvím platformy předat, v kterých tématech se chcete pohybovat a navrhněte kategorie spolu s několika prvními příspěvky. Kategorie lze sice později doplnit, ale pro první dobrý dojem a celkovou ucelenost blogu je dobré, abyste měli kategorie rozmyšlené od začátku a přispívali do nich průběžně.

Příprava obsahu

Články by měly vycházet vždy částečně z toho, co chcete svým uživatelům sami představit a z toho, co sami hledají. S výběrem vhodných témat vám pomůže Google Analytics, skrze který se můžete podívat, která témata hledají uživatelé skrze vyhledávací políčko na vašem webu nejčastěji.

Samotné názvy kategorií a v druhé řadě také nadpisy článků by měly odrážet obsah a mít na první pohled vypovídající hodnotu a uživateli sdělit, co může v kategorii očekávat.

Kategorií by mělo být spíše více než méně. Z počátku můžete mít pocit, že máte obsahu málo, ale ten bude časem přibývat a podrobnější členění pomůže s lepší orientací. Obsah utvářejte tak, aby měl dlouhodobou platnost. Něco jiného jsou aktuální oznámení a sdílení informací o novém produktu či službě, ale většina článků by měla být aktuální i po několika měsících, ideálně letech. Pokud se jedná například o odborné články, je dobré pojmout je tak, aby nezastaraly. Nejen nové články, ale především ty starší, na váš blog přivedou nové čtenáře.

Názvy kategorií by měly být spíše jednoduché a kratší. Nejen, že je budou uživatelé snadněji chápat, ale při zobrazení na mobilech a dalších zařízeních s nimi bude šablona snadněji pracovat a pro uživatele budou texty čitelnější.

Při výběru témat a psaní článků doporučuje spolupracovat s profesionálním copywriterem, který do textu začlení všechny požadavky na kvalitní SEO.

Štítky

Spolu s obsahem bezprostředně souvisí štítky neboli tagy. Jedná se o pojmy, které propojí související články a skrze které lze obsah zároveň vyhledat. Například pokud budete mít článek o brokolici a její prospěšnosti pro lidské tělo včetně receptu, můžete použít štítky „zelenina“ a „recept.“ Ve chvíli, kdy uživatel klikne na štítek „zelenina,“ zobrazí se mu všechny články týkající se zeleniny. Přitom samotný článek může být zařazený například v kategorii „Zdravý životní styl“ a na blogu nemusí být přímo kategorie věnovaná zelenině.

Tagy by však měly být tvořeny vždy s rozmyslem a jejich tvorbě by se měl věnovat jeden člověk, který ohledně nich bude mít přehled. Většinou se nevyplatí svěřit jejich přidávání několika redaktorům, kteří si budou tvořit svoje vlastní tagy podle momentální potřeby. Může pak docházet k situacím, kdy pod určitým tagem najdete pouze jeden článek, nebo bude pojetí redaktorů rozdílné a pod určitým termínem čtenáři naopak najdou směsici ne až tak souvisejících článků.

Názvy jednotlivých tagů by zároveň měly vycházet z klíčových slov, stejně jako názvy kategorií a článků.

V dalším díle se podíváme podrobněji na tvorbu blogových příspěvků a řekneme si něco k analýze klíčových slov.

Potřebujete připravit profesionální obsah blogu nebo zajistit celkovou optimalizaci pro vyhledávače neboli SEO? V obou případech jste tu správně. Neváhejte se na nás obrátit. Rádi s vámi probereme vaši představu a navrhneme optimální řešení vašeho projektu tak, aby bylo dosaženo předem stanovených cílů.

Neváhejte nás kontaktovat

Publikováno: 19. 8. 2021
Blanka Kochová