Jak funguje PPC reklama?

Co je to PPC, a jak funguje?

PPC je zkratka z anglického „pay-per-click“, neboli zaplať za kliknutí. Název napovídá, že se jedná o model internetového marketingu, ve kterém inzerenti platí poplatek za každé kliknutí na jednu z jejich reklam. V podstatě jde o způsob, kdy si kupujete návštěvnost vašeho webu, kterou byste si jinak museli složitě získávat organicky.

Jednou z nejoblíbenějších forem PPC je reklama ve vyhledávačích. Vyhledávače inzerentům nabízí umístění odkazu na jejich předních pozicích výsledků vyhledávání. Jakmile uživatel napíše do vyhledávače klíčové slovo, které souvisí s nabídkou vašeho webu, PPC software uživateli vyhodí váš web na úplně nejvyšší místo v serpu. Na jakém vyhledávači se výsledky zobrazí záleží od toho, kde si reklamu zaplatíte. Nejčastěji to bývá Google a Seznam.

Platba probíhá tak, že když uživatel klikne na vaši reklamu a je přesměrován na vaše stránky, na které reklama odkazuje, musíte zaplatit vyhledávači malý poplatek. Když PPC funguje správně, je poplatek triviální oproti tomu, kolik na návštěvě uživatele vyděláte tím, že mu poskytnete vaše služby, či prodáte váš produkt. Jinými slovy, za kliknutí můžete zaplatit 50 Kč, ale výsledkem kliknutí může být prodej za 8 000 Kč.

Co je u PPC reklam nejdůležitější?

Vždy, když je zahájeno vyhledávání, vyhledávač se ponoří do skupiny inzerentů reklam a vybere z nich pár vítězů, kteří se zobrazí v cenném reklamním prostoru na stránce s výsledky vyhledávání. Proces výběru vítěze této „soutěže“ probíhá na základě kombinace několika faktorů. Ty sestávají z relevance klíčových slov vůči hledané frázi, kvality vstupní stránky, očekávané míry prokliku, a samozřejmě taky z ceny, kterou za proklik nastavíte. Cena se volí vždy maximální a vítězná reklama je vybrána formou aukce, kdy systém přihazuje za vás.

Pravděpodobně tím nejdůležitějším aspektem je právě vstupní PPC stránka. To je stránka vašeho webu, která se uživateli zobrazí po kliknutí na reklamu. Tato stránka musí být přehledná, musí obsahovat relevantní informace k inzerátu a v neposlední řadě by se měla co nejrychleji načítat. Vyhledávače odměňují inzerenty za vytváření relevantních a dobře cílených PPC kampaní tím, že jim účtují méně za kliknutí na reklamu. A samozřejmě je i staví výš oproti konkurenci, takže tyto aspekty nepodceňte.

Jeden z nejpopulárnějších nástrojů pro tvorbu PPC reklamy je Google Ads. Tato platforma umožňuje firmám vytvářet reklamy, které se zobrazují nejen ve vyhledávači Google, ale také v celosvětové síti partnerských webů a jeho dalších službách, jako jsou Google Play nebo Google Maps. Pomůže vám cílit na tuzemské zákazníky, ale také na zákazníky z celého světa. U Seznamu je to Sklik.

Jaké jsou další formy PPC reklam?

Další stejně populární formou PPC reklamy je reklama v obsahové síti. Ta se zobrazuje nejčastěji graficky ve formě banneru u všech partnerských webů dané PPC sítě. Může se zobrazit na malých webech s nízkou návštěvností, ale také na velkých informačních kanálech typu novinky.cz. Její výhoda tkví v tom, že si lze vybrat z různých typů cílení. Například můžete zobrazovat reklamu pouze těm uživatelům, kteří už v minulosti váš web navštívili. Zde se jedná o tzv. retargenting (Sklik) nebo remarketing (GoogleAds).

Pro e-shopy je vhodné inzerovat PPC reklamu v Google Nákupech. Jestliže disponujete účtem Google Merchant a máte v něm váš zdroj dat, systém z něj tvoří reklamy. Funguje to tak, že zákazník zadá do Googlu frázi „televize Samsung“ a vyhledávač z disponujících zdrojů dat vyhodnotí ty nejvhodnější a zobrazí mu seřazené televize Samsung vedle sebe hned na začátku stránky.

Přejete si vytvořit a spustit úspěšnou PPC kampaň včetně vytvoření poutavých bannerů? O vše se rádi postaráme.

Neváhejte nás kontaktovat


Publikováno: 10. 10. 2022
Blanka Kochová